کابینت آشپزخانه پی وی سی (pvc)

کابینت پی وی سی

کابینت پی وی سی چیست ؟ چه مزایا و معایبی دارد و برای چه آشپزخانه هایی میتوان از آن استفاده کرد . اگر حقیقت را بازگو کنیم کابینت آشپزخانه از نوع پی وی سی ، یکی از بهترین انواع کابینت محسوب می شود . البته که باید در این بین این مورد را نیز فراموش نکنید که تفاوت اکثر کابینت ها در روکش های اجرایی و نحوه ساخت آنها است . کابینت پی وی سی نیز کابینت هایی هستند که روکش آنها از جنس pvc است .

پی وی سی در حقیقت نوعی پلاستیک فشرده است . PVC  مخفف کلمه پلی وینیل کلراید بوده که یکی از اعضای خانواده پلیمرها و کوپلیمرها می باشد . این پلیمر ترمو پلاستیک در دو نوع سخت و انعطاف پذیر ساخته می شود . در صنعت کابینت سازی نیز روکش هایی بسیار مقاوم از این جنس تولید شده است که در صورت اجرا بر روی مغزی های ام دی اف ، کابینت نوع پی وی سی تولید می شود .

کابینت آشپزخانه pvc

این جنس از روکش های کابینت ، ویژگی های قابل قبولی را جهت استفاده در محیط هایی خاص ارائه می کنند که در ادامه به شرح کامل آنها خواهیم پرداخت اما میتوان گفت که این نوع از کابینت ، یک گزینه و شاید هم تنها گزینه برای محیط هایی با درصد رطوبت بالا هستند . اگر ساده تر بگوییم ، کابینت هایی همچون کابینت روکش چوب ( کابینت طرح چوب ) یا سایر نمونه های غیر از پی وی سی ، درصورت تماس با آب ، به صورت پوسته پوسته و یا متورم تغییر شکل خواهند داد اما از این جهت که پلاستیک در کل ماده مقاومی است ، لذا آب و رطوبت به این نوع از کابینت ها آسیبی نخواهد زد و از این جهت عمر بالایی دارند . همانطور که این کابینت در برابر آب مقاوم است ، به دلیل پلاستکی بودن ، در برابر موارد اسیدی و قلیایی نیز از خود مقاومت نشان خواهد داد .

کابینت آشپزخانه pvc

ممکن است سرتاسر کابینت های شما از نوع پی وی سی اجرا شوند اما معمولا کابینت سازان برای کاهش هزینه ها ، بخش هایی همچون اطراف سینک را از این جنس کار می کنند که در تماس بیشتری با رطوبت قرار دارد . ویژگی دیگری که در مقدمه میتوان برای محصولات جنس پی وی سی ذکر کرد ، وزن سبک آنها است و از این جهت سرعت بیشتری در نصب میتوان داشت .

این کابینت ها یک گزینه فوق العاده برای اجرای کابینت های بخش روشویی و حمام هستند اما در این حالت تمامی کابینت باید از جنس پی وی سی باشد . در منازل مدرن حتما داخل حمام ، سرویس و یا مستر ، کمدها و کشوهایی وجود دارد که هم جنبه کاربردی و هم جنبه زیبایی دارند . تمامی این کابینت ها باید از جنس پی وی سی ساخته شوند تا در تماس با آب هیچ مشکلی ایجاد نشود .

ویژگی های اصلی کابینت های پی وی سی

از آنجایی که پی وی سی از دسته پلاستیک های سبک و ارزان قیمت محسوب می شود لذا کاربرد زیادی در صنعت ساختمان سازی و از جمله کابینت دارد . در نوع روکش های پی وی سی ، میتوان انواع مختلفی را در ضخامت هایی از 1.5 ، 2 تا 3 سانتی متر را تولید کرد . ضخامت روکش ها تاثیر چندانی در مقاومت اصلی ندارد و تنها آن را افزایش داده و یا برای کاربری هایی همچون رویه کابینت ، تغییر خواهد داد . اما باید دقت داشت که سطح این نوع کابینت ها نیز در برابر اجسام تیز کمی آسیب پذیر خواهد بود . ( اما نه به اندازه سایر انواع کابینت ها )

کابینت پی وی سی سرویس

این نوع از روکش دارای تنوع رنگ بالایی است و از این جهت میتواند برای طیف زیادی از سلیقه ها پاسخگو باشد . همانطور که اشاره شد این نوع از پلاستیک بسیار سبک بوده و همچنین از نظر قیمتی نیز ارزان تر است و این خود یک مزیت مهم در اجرای کابینت آشپزخانه است .

مقاومت در برابر رطوبت نیز در ابتدای متن اشاره شد و از این جهت این نوع روکش را تبدیل به یک گزینه جهت استفاده در سرویس و حمام علاوه بر آشپزخانه نموده است .

مقاومت کابینت پی وی سی بسیار بالا است ، علاوه بر آشپزخانه و سرویس و حمام ، میتوان از این نوع کابینت در فضاهای باز نیز استفاده کرد . کابینت یا دکور های محیط باز را کمتر شاهد هستیم اما اگر قرار است تا در محیطی باز فضایی را طراحی کنید ، می توانید از کابینت پی وی سی بدون نگرانی استفاده کنید ، چرا که نور خورشید نیز تاثیر زیادی بر روی این نوع روکش نخواهد داشت ( درصورتی که مراقبت هایی نیز لحاظ شود ) .

کابینت pvc

علاوه بر مقاومت در برابر آب ، این جنس دربرابر گرما و حرارت نیز مقاومت خوبی را از خود نشان می دهد . در حالت کلی کابینت های PVC برای آشپزخانه های بیرونی مستعد محو شدن در معرض طولانی مدت اشعه ماوراء بنفش نیستند . همچنین به دلیل نوسانات دما ، تاب نخورده و حالت ظاهری خود را حفظ می کنند .

نگهداری از این نوع کابینت بسیار ساده است و همانند کابینت هایی مثل روکش چوب یا تمام چوبی ، نیاز به مراقبت شدید ندارند . از دیگر مقاومت هایی که میتوان برای این نوع از کابینت ارائه کرد مقاومت در برابر خوردگی و موریانه ها است . کابینت های چوبی یکی از دسته کابینت هایی هستند که در برابر خوردگی و موریانه به هیچ عنوان مقاومت نشان نمی دهند اما کابینت پی وی سی در این مورد نیز موفق است . به دلیل وزن کم ، نصب و اجرای این کابینت بسیار سریع انجام می شود .

کابینت آشپزخانه مدل pvc

علاوه بر مقاومت و نگهداری ، نظافت این نوع از کابینت ها بسیار ساده است و تنها با یک دستمال و چند قطره آب میتوان سطح آن را به راحتی تمیز نمود .

برای آشپزخانه های کوچک و کم نور میتوان از این نوع کابینت استفاده کرد . البته اشاره شد که اگر سراسر کابینت های شما از جنس پی وی سی ساخته شود ، کابینت شما تمام پی وی سی نام خواهد گرفت .

همانند مقاومت در برابر خوردگی توسط موریانه ها ، امکان رشد و تکثیر سایر حشرات نیز داخل آنها تقریبا صفر است .

معایب کابینت pvc

همانند همه کابینت ها ، کابینت پی وی سی نیز علاوه بر مزایای زیادی که برای آن ذکر شد ، معایبی نیز دارد . از جمله اصلی ترین عیبی که میتوان برای این جنس از کابینت ذکر کرد ، جنس آن است ! با توجه به اینکه پی وی سی نوعی پلاستیک است ، و پلاستیک برای تجزیه شدن به شکل طبیعی در بستر طبیعت به صدها سال زمان نیاز دارد لذا مهم ترین گزینه در معایب این نوع کابینت محسوب می شود .

البته باید توجه داشت که پی وی سی صرفا در ساخت کابینت استفاده نمی شود ، و از این نوع پلاستیک در ساخت سقف های کاذب ، پارکت ها ، دیوار پوش و پنجره های دوجداره نیز استفاده می شود لذا از این جهت در صورت انجام تغییرات ، مواد دور ریز از این جنس بیشتر خواهند بود . دیر یا زود با انجام تغییرات در منازل ، این موارد وارد چرخه طبیعت خواهند شد و از این جهت نگرانی وجود دارد .

کابینت آشپزخانه مدل پی وی سی

گزینه بعدی که شاید نوعی معایب تلقی شود ، هزینه بالاتر آن نسبت به نمونه های ام دی اف است . البته باید دید که این افزایش هزینه چه دلایلی دارد که البته مقاومت ، سبک بودن و عمربالا که نتیجه آن تعمیرات و هزینه های آتی کمتر است ، مسبب این هزینه زیاد است .

کاربری های پی وی سی

در این بین بد نیست تا علاوه بر کاربری های اصلی پی وی سی ، به برخی جزئیات دیگر نیز اشاره کنیم . همانطور که گفته شد مقاومت در برابر رطوبت و همچنین حرارت ، مسبب استفاده از پی وی سی در کابینت های داخل حمام و سرویس و محیط های باز است .

اما همانطور که گفته شد پی وی سی نوعی پلاستیک فشرده است . با توجه به این ویژگی میتوان از پی وسی جهت ساخت رویه های کابینت نیز استفاده کرد . قبلا در مقالات مربوط اشاره کردیم که از رویه هایی همچون سنگ کورین ، گرانیت یا مرمر میتوان برای رویه کابینت استفاده نمود اما پلاستیک فشرده نیز یکی از گزینه ها بود که در حقیقت جنس آن پلاستیک های فشرده ، همین پی وی سی است .

کابینت طرح pvc

کابینت های پی سی روکش هایی با رنگ های براق هستند به همین جهت استفاده از رنگ هایی روشن همچون سفید باعث پاشش نور در محیط خواهد شد . به همین دلیل این نوع کابینت میتواند یک گزینه بسیار مناسب برای محیط های کوچک باشد . منظور از محیط های کوچک تنها آشپزخانه نیست . سرویس و حمام نیز از جمله محیط هایی هستند که در صورت استفاده از کابینت های رنگ روشن میتوانند نمای ابعادی خود را حفظ کرده و کوچک تر از حدمعمول جلوه نکنند .

قابلیت رنگ پذیری

کابینت های پی وی سی شاید از معدود نمونه هایی هستند که خاصیت رنگ پذیری دارند و از آنجایی که تغییر رنگ روکش ها مستلزم تغییرات زیادی است و گاها امکان پذیر نیست ، میتوان در کابینت های پی وی سی ، با دستگاه های رنگ مخصوص ، رنگ رویه کابینت ها را به راحتی تغییر داد و این خود یک مزیت بسیار بزرگ است .

کابینت جنس pvc

در کابینت های چوبی امر رنگ پذیری بسیار ساده است چرا که ذاتا کابینت های چوبی را باید رنگ کرد و یا حداقل از روغن جلا در سطح آنها استفاده نمود ، اما در دسته کابینت های غیر تمام چوبی ، پی وی سی تنها گزینه است که میتوان به کمک رنگ های مخصوص ، سطح آن را با رنگ های جدید تغییر داد .

در کابینت های پی وی سی میتوان نماهایی بسیار جذاب را ایجاد کرد ، با توجه به رویه های براق و رنگ روشن ، میتوان از دستگیره های مخفی در این نوع کابینت ها استفاده کرد . البته بسته به طراحی دکوراسیون ممکن است انواع مختلف دستگیره ها داخل آن اجرا شود . از آنجایی که کابینت های پی وی سی نمایی مدرن دارند ، لذا اجرای طرح های کلاسیک در آنها نمای جذاب به نسبت نمونه های مدرن نخواهد داشت و از این جهت بیشتر از این نوع کابینت برای سبک های مدرن استفاده می شود .

سئوالات متداول
هزینه کابینت pvc چقدر است ؟

هزینه این نوع کابینت ها در کل بستگی به نوع روکش دارد اما به دلیل مقاومت بیشتر و عمر بالا ، در مقایسه با کابینت های ام دی اف گران تر هستند .

کابینت پی وی سی برای چه محل هایی مناسب است ؟

بهترین کاربرد این نوع کابینت ها برای محیط هایی با رطوبت بالا همچون سرویس و حمام است اما در آشپزخانه نیز میتوان بدون مشکل از آن استفاده کرد .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − نه =

کابینت آشپزخانه پی وی سی (pvc)
مهندس نصرا.. پور منتشر شده در : مرداد ۲۵, ۱۴۰۰
=