کابینت طرح چوب

کابینت طرح چوب

کابینت طرح چوب که گاها با نام کابینت روکش چوب نیز شناخته می شود از جمله کابینت های محبوب در سبک دیزاین مدرن است . کابینت های چوبی به دلیل ویژگی هایی که دارند و از جمله مهم ترین آنها ، مقاومت و گران قیمت بودن چوب طبیعی است ، هزینه بیشتری برای ساخت نیاز دارند ؛ در مقابل کابینت های ام دی اف که از خرده های فشرده چوب تشکیل شده و دارای روکش های چوب ، طرح چوب و یا پلاستیکی هستند ، هزینه کمتری برای ساخت و اجرا نیاز دارند . در حالت کلی روکش کابینت ها میتوانند در چندین مدل مختلف اجرا شوند :

  • کابینت با روکش هایی همچون هایگلاس ، پی وی سی و …
  • کابینت با روکش طرح چوب
  • کابینت با روکش چوبی

کابینت های ام دی اف را میتوانند با روکش های هایگلاس یا پی وی سی روکش شده و وجه بسیار زیبایی داشته باشند . کابینت های چوبی نیازی به روکش ندارند و بارنگ آمیزی و روغن کاری جلا پیدا میکنند . اما در این بین کابینت هایی وجود دارند به نام کابینت طرح چوب که یکی از حلال مشکلات در زیبایی منزل شد . کابینت طرح چوب مقوله مفصلی دارد و در این مقاله قصد داریم تا سیر تا پیاز این کابینت ها را خدمت شما ارائه کنیم .

کابینت آشپزخانه عنصر اصلی زیبایی بخش برای منازل است . کابینت های ام دی اف همگی در ذات خود تقریبا از یک نوع مصالح تشکیل می شوند و چیزی که آنها را از هم متمایز می کند روکش کابینت است . البته برخی کابینت ها در ضخامت ام دی اف نیز تفاوت دارند برای مثال از 16 میلی منر تا 24 میلی متر متفاوت هستند اما در اصل کار تفاوتی ندارند .

کابینت روکش چوب

کابینت های کلاسیک از زمان قدیم بسیار طرفدار داشتند و برای دوستداران سبک کلاسیک این نوع کابینت ها در الویت اول اجرا هستند . اگر توانایی پرداخت هزینه کابینت چوبی را دارید ، توصیه میکنیم که یکبار برای همیشه با خیال راحت هزینه کرده و کابینت چوب برای منزل خود اجرا کنید اما اگر قصد دارید تا هزینه های متناسبی داشته و همان طرح کابینت را در منزل خود داشته باشید میتوانید از کابینت طرح چوب استفاده کنید . اجرای این نوع از کابینت ها هیچگونه مشکلی نداشته و میتوانید با خیال راحت برای آشپزخانه یا محل کار خود از این نوع کابینت استفاده کنید . در حقیقت کابینت های طرح چوب بخاطر جبران هزینه های سنگین کابینت های چوبی طراحی شدند و مخاطبین بسیاری هم جذب کردند .

کابینت روکش چوبی

اگر کابینت های طرح چوب به درستی و توسط افراد متخصص اجرا شوند ، حتی گاها تشخیص آنها از کابینت چوب طبیعی بسیار دشوار خواهد بود . انعطاف در طراحی این نوع کابینت ها نسبتا زیاد است و میتوان طبق سلیقه مشتری ، ار روکش هایی با طرح و رنگ مختلف بروی آنها استفاده کرد .

در ساخت هر دو مدل (کابینت تمام چوب و کابینت روکش چوب) هم چوب به کار می رود هم ام دی اف (ممکن است این سوال برای شما پیش آید که مگر MDF از چوب نیست؟!) درست است ماده اولیه تولید ورق های ام دی اف ذرات چوب است اما بدلیل اینکه در شرایط خاص و از طریق ترکیب با چسب چوب و رزین و دیگر مواد شیمیایی حاصل می شود جزو چوب های مصنوعی بشمار می آید و قیمت آن با چوب طبیعی تفاوت زیادی دارد.(قیمت چوب طبیعی بالاتر است)

کابینت طرح چوبی

برای کاهش قیمت تمام شده کابینت تلاش بر این است که در مصرف چوب تا جای ممکن صرفه جویی شود به همین منظور در قسمت هایی که به صورت صاف و فلت ساخته شده از ورق ام دی اف روکشی (روکش چوب روی MDF خام پرس می شود) استفاده می کنند . از این متریال اغلب در تولید کابینت نئوکلاسیک روکش چوبی استفاده می‌کنیم .

کابینت طرح چوب

همانظور که گفته شد کابینت های چوبی بسیار گران قیمت هستند . به همین دلیل میتوان از روکش های طرح چوب با کیفیت بالا برای ساخت کابینت هایی با نمای چوب طبیعی استفاده کرد . در کل کابینت های طرح چوب ، در ساختار اصلی خود متشکل از همان ام دی اف هستند و رویه آنها یا با روکش های چوب و یا با روکش های طرح چوب پوشش داده شده است .

در کابینت طرح چوب نیز ضخامت مغزی ام دی اف ها 16 تا 24 میلی متر است و یک لایه روکش طرح چوب بر روی آنها چسبیده خواهد شد . کابینت های طرح چوب عموما برای کابینت های سبک کلاسیک مناسب هستند .

هرچند میتوان در کل اینگونه گفت که کابینت طرح چوب یا همان کابینت روکش چوب ، ترکیبی از روش های تولید کابینت ام دی اف و کابینت ممبران است . اگر قصد دارید تا کابینت طرح چوب برای منزل خود نصب کنید ، باید دقت داشته باشید که کابینت شما نماینده یک کابینت چوبی خواهد بود . از آنجا که کابینت چوبی نمایی کلاسیک داشته و معمولا از ابزار و کنده کاری در کابینت چوبی استفاده می شود ، میتوان روش ساخت کابینت ممبران را با روکش های طرح چوبی ترکیب نموده و کابینت طرح چوب تولید کرد .

کابینت طرح چوب جدید

در کل برای اینکه کابینت چوبی را با طرح آن در منزل داشته باشیم ، میتوان ورق های ام دی اف را توسط دستگاه سی ان سی ، در همان طرح های دلخواه کابینت های چوبی نقش داده و سپس روکش های طرح چوب را بر روی آنها پرس کرد .

زمانی که توسط دستگاه سی ان سی ، طرح و نقش بر روی ام دی اف ایجاد شد ، به دلیل چسباندن روکش توسط دستگاه پرس ، روکش ها ، فضای خالی را پر کرده و درنتیجه طرح چوب با نقوش مدنظر بر روی ام دی اف ایجاد خواهد شد .

کابینت های چوبی از قدیم دارای منبت کاری ، ستون و سرستون بودند . در کابینت های ممبران نیز با توجه به قدرت دستگاه های سی ان سی میتوان همین نقش ها را بر روی ام دی اف پیاده کرد . اما برای بخش هایی همچون کتیبه و سرستون میتوان از قطعات چوبی منبت کاری شده و چسباندن دقیق آنها روی کابینت ، طرح مد نظر را پیاده کرد .

در حقیقت اصالت کابینت های چوبی از قدیم بخاطر این طرح ها و ستون ها و سرستون و … بود . پس کافیست تا برای داشتن کابینت چوبی اما در نوع طرح ، ام دی اف را توسط سی ان سی تبدیل به طرح مد نظر نموده و روکش های طرح چوب طبیعی را روی آنها چسباند . این روش بهترین و بی نقص ترین روش برای ساخت کابینت طرح چوب است که در حال حاضر در کشور ما بسیار زیاد اجرا می شود . در این کابینت ها از روکش هایی طبیعی و لایه های نازک چوب های طبیعی اعم از چوب بلوط ، سرو ، گردو ، افرا ، راش و… بر روی ام دی اف استفاده می شود .

معایب کابینت های طرح چوب

کابینت های طرح چوب یک حلال مشکل در مقابل هزینه های بالای کابینت های چوبی هستند اما در این بین معایب نیز شامل حال این کابینت ها است . هر اندازه که روکش های چوب طبیعی گرما و صمیمیت به محیط شما اعطا کنند ، اما از آنجایی که در ابتدای مطلب اشاره کردیم ، روکش های این کابینت ها از یک لایه نازک چوب طبیعی ساخته می شوند . این روکش ها در برابر رطوبت مقاومت کمی نسبت به روکش هایی همچون پی وی سی دارند .

کابینت طرح چوبی روکش چوبی

روکش های چوبی چون طبیعی هستند ، درصورت برخورد با رطوبت دچار برآمدگی و تخریب می شوند . ضمنا برای تمیزکاری روکش های چوب طبیعی دست شما به اندازه کابینت هایی همچون پی وی سی و ام دی اف باز نیست ، چرا که نمیتوان از هر ماده شیمایی برای نظافت آنها استفاده کرد .

در حقیقت این نوع روکش ها چون طبیعی هستند کمی نیاز به مراقبت بییشتر دارند . البته که هزینه آنها نیز بالا است . در حالی که روکش های مصنوعی همچون روکش های پی وی سی ، هایگلاس و … که به آنها روکش مصنوعی گفته می شود از لحاظ هزینه ، مبلغ پایین تری را دارند و همچنین مقاومت آنها در برابر ضربه و رطوبت به نسبت بالاست . همچنین میتوانید توسط موارد شوینده مختلف ، به آسانی آنها را تمیز کنید .

یکی دیگر از نکات مهم در مورد کابینت طرح چوب این است که این روکش ها باید از چوب طبیعی تولید شوند و طرح و رنگ چوب های طبیعی نیز محدود است ، بنابراین نمیتوان برخی رنگ ها را در کابیت های طرح چوب اجرا نمود و در حقیقت طیف طرح و رنگ آنها تقریبا مشخص است .

بهترین رنگ ها برای کابینت روکش چوب

انتخاب رنگ کابینت می تواند به عنوان نقطه عطفی در طراحی دکوراسیون آشپزخانه شناخته شود . چنانچه شما بتوانید رنگ درست و متناسب با فضا را برای کابینت خود انتخاب کنید تقریبا بخش بزرگی از طراحی دکوراسیون آشپزخانه خود را به انجام رسانده‌اید. اما چگونگی انتخاب رنگ کابینت ، خود موضوعی مهم است که برای یافتن پاسخ آن باید به سراغ رنگ های متنوعی از کابینت رفت و آنها را مورد بررسی قرار داد .

کابینت با روکش چوب

در این بین باید دید که بهترین طرح ها و رنگ هایی که برای کابینت های روکش چوب میتوان استفاده کرد چه رنگ هایی هستند . از محبوب ترین رنگ هایی که میتوان برای کابینت روکش چوب اجرا کرد ، کابینت طرح چوب سفید است . رنگ سفید و رنگ کرم همواره دو مورد از رنگ های بسیار محبوب برای کابینت هستند . در مورد کابینت های کلاسیک ، رنگ سفید نمای بسیار جذابی دارد و حس اصالت را به آشپزخانه هدیه خواهد داد .

کابینت های تمام چوب که از چوب درختانی با رنگ روشن تر ساخته می شوند ، معمولا به نسبت رنگ های تیره تر ، کمی گران تر هستند به این دلیل که چوب های رنگ سفید کمیاب تر هستند .

رنگ محبوب دیگر برای کابینت طرح چوب ، کابینت طرح چوب قهوه‌ای است . رنگ قهوه‌ای از جمله رنگ هایی است که اکثرا چوب را با آن میشناسیم چرا که اکثریت میزها ، کمدها ، درب های منازل و … را بیشتر به رنگ قهوه‌ای و تیره دیده‌ایم . این رنگ نیز بسیار گرمی به آشپزخانه شما خواهد داد .

کابینت رنگ چوب طبیعی

همانطور که گفته شد از بین رنگ های موجود در طراحی کابینت ، کابینت رنگ چوب و کابینت کلاسیک سفید پرطرفدارترین کابینت‌های آشپزخانه سبک کلاسیک هستند . دلیل پرطرفدار بودن این رنگ‌ها، متفاوت بودن و بوجود آوردن محیطی گرم و زیبا می باشد.

کابینت مدل چوبی

معمولاً ورق های ام دی اف کالیته رنگی خاصی دارند و اکثرشان رنگی نزدیک به رنگ چوب دارند اما هیچگاه عیناً شبیه چوب طبیعی نمی‌شوند بطوریکه به آسانی با لمس آنها می‌توانید متوجه تفاوتشان با روکش چوبی که زبر و برجسته‌تر است شوید.

به همین دلیل معمولاً افرادی که برای اجرای دکوراسیون منزلشان به رنگ چوب طبیعی علاقه‌مند هستند کابینت رنگ چوب یا کابینت روکش چوبی را انتخاب می کنند.

تفاوت کابینت ام دی اف با کابینت رنگ شده

در ساخت کابینت رنگ چوب طبیعی به جهت زیبایی بیشتر کار و البته بالا بردن دوام کابینت از رنگ‌های خود رنگ یا شفاف استفاده می‌کنند . استفاده از رنگ برای پوشش کابینت آشپزخانه باعث ایجاد تنوع بیشتر در انتخاب رنگ کابینت و بالا رفتن قدرت انتخاب مشتری خواهد شد . ساده‌ترین رنگی که برای تغییر رنگ چوب خام استفاده می‌شود شاپان است که تنها رنگ چوب را تیره‌تر می‌نماید و به عنوان لایه محافظ نمی‌توان از آن استفاده کرد . در واقع کاربرد اصلی شاپان بیشتر بابت زیبایی ظاهری سطوح چوبی است نه محافظت از بافت چوب در برابر رطوبت و آفتاب مستقیم.

کابینت آشپزخانه طرح چوبی

علاوه بر شاپان استفاده از رنگ های پلی استر و پلی اورتان نیز کاملاً رایج می باشد . قیمت کابینت‌های رنگ شده در مقایسه با کابینت ام دی اف معمولی مثل  هایگلاس بالاتر است اما کیفیت و زیبایی قابل توجهی دارد .

ستون ، سرستون ، تاج و کتیبه در کابینت طرح چوبی

به این دلیل که در کابینت های طرح چوب قصد داریم تا نمای کابینت چوبی و رنگ آن را زنده کنیم ، پس باید دقت کنیم که کدام قسمت ها را در طراحی کابینت طرح چوبی باید درنظر داشته باشیم . بخش ستون و سرستون و تاج و کتیبه از جمله بخش هایی هستند که در کابینت های طرح کلاسیک چوبی وجود دارند . قسمت مربوط به ستون و تاج را میتوان توسط سی ان سی به راحتی اجرا نمود . اما در مورد کتیبه و سرستون ممکن است کار کمی دشوار شود و مجبور باشیم تا از قطعات چوبی برای اجرای نمای این بخش استفاده کنیم .

استفاده از این طرح ها برای آشپزخانه هایی که ابعاد کوچک تری دارند ممکن است زیاد کار درستی نباشد به این دلیل که سنگینی طرح در کابینت های چوبی و طرح چوب زیاد است و در محیط های کوچک شاید نتوانیم حس گرمی و زیبایی مدنظر را به محل اعطا نمود . بنابراین توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است .

نکات مهم در طراحی و ساخت کابینت های طرح چوبی

از آنجایی که تاکنون دریافتید ، ساخت کابینت های طرح چوب ، به نوعی شباهت زیادی به مراحل ساخت کابینت های ممبران دارد . از این جهت نکاتی که در ساخت کابینت ممیران مهم است در این بخش نیز اهمیت پیدا میکنند :

اول از هرچیزی ساخت این نوع کابینت ها باید توسط کابینت ساز ماهر انجام شود

کیفیت چسب و همچنین کیفیت دستگاه پرس روکش باید بسیار مناسب باشد

جنس روکش های چوبی باید از نوع مرغوب باشد چرا که در صورت وارد آمدن آسیب به روکش ، ترمیم آن در این نوع کابینت ها بسیار دشوار است

همچنین جنس ورق های ام دی اف نیز بسیار مهم است و باید بخوبی توانایی نگهداری روکش را داشته و نیز تحمل بار وسایلی که داخل آنها قرار داده می شود را داشته باشد ( تحمل آن در برابر شکنندگی قابل قبول باشد )

در نهایت استفاده از یراق آلات مناسب نیز اهمیت دارد

کابینت طرح چوب بسازیم یا کابینت ممبران

در این مورد که کابینت های طرح چوبی بسازیم یا کابینت های ممبران تماما بستگی به سلیقه شما دارد ، اما اگر از بحث سلیقه عبور کنیم و منطقی صحبت کنیم میتوان گفت درصورت استفاده از کابینت های طرح چوب ، با توجه به اینکه روکش های شما از نوع چوب طبیعی خواهند بود ، هم هزینه بالاتری دارند و هم اینکه نیاز به مراقبت دارند .

کابینت مدل روکش چوبی

اما کابینت ممبران دارای روکش های مقاوم ، با تنوع رنگ بالاتر و مقاومت بیشتر دربرابر رطوبت ، ضربه و حرارت هستند . اگر با بودجه متناسبی قصد دارید تا کابینتی ماندگار با طرح و نقش دلخواه برای محل کار ، منزل و یا آشپزخانه اجرا کنید ، نظر ما این است که از کابینت ممبران استفاده کنید . در مورد این نوع از کابینت ها نیز میتوانید مقاله کاملی که داخل سایت قرار داده شده است را مطالعه فرمائید .

کابینت تمام چوب

همانطورکه گفته شد بهترین و اصیل‌ترین نوع کابینت که غالباً پر هزینه و گران‌ قیمت است کابینت های چوبی هستند . این نوع کابینت بیشتر در خانه های لاکچری و لوکس استفاده می شود . بهترین چوب هایی که برای تولید این نوع کابینت استفاده می شود عبارتند از :

  • کابینت چوب راش
  • کابینت چوب بلوط ( در دو نوع بلوط قرمز و بلوط سفید وجود دارد که بلوط سفید کمیاب تر و گران تر است )
  • کابینت چوب گردو ( از پرطرفدار ترین چوب هایی که از قدیم مورد استفاده است )
  • کابینت چوب ملچ
  • کابینت چوب گیلاس ( درخت جنگلی نیست ولی چوب مقاومی دارد )
  • کابینت چوب افرا
  • کابینت چوب توسکا
  • کابینت چوب روسی

برخی از این چوب ها بسیار کمیاب هستند و در نتیجه هزینه ساخت آنها نیز بیشتر خواهد بود . کابینت های چوبی توسط هر نصابی اجرا نمی شود چرا که هم به ابزار آلات بیشتری نیاز دارد و هم اینکه ساخت آنها نیاز به زحمت زیادی دارد . با توجه به اینکه طرح های کنده کاری و منبت کاری در بخش هایی همچون ستون ، سرستون ، تاج ، زیرچراغ و … نیاز به ظرافت دارد ، از این جهت ساعات کاری بیشتری باید بر روی قسمت های مختلف کابینت کار شود و همین امر باعث خواهد شد تا کابینت آشپزخانه شما در مدت زمان بیشتری نسبت به سابر کابینت های روکش مصنوعی اجرا شود .

سئوالات متداول
تفاوت کابینت چوب و طرح چوب چیست ؟

کابینت چوبی تماما از چوب درخت ساخته می شود و بسیار طبیعی است اما کابینت روکش چوب از ام دی اف بوده و فقط روکش نازکی از چوب بر روی آن چسبانده می شود .

کابینت چوبی بهتر است یا طرح چوب ؟

کابینت چوبی دوام ، استحکام و ماندگاری بالایی دارد ، در مقابل کابینت های طرح چوب از لحاظ روکش آسیب پذیر تر هستند اما میتوان طرح های بسیاری روی آنها اجرا کرد .


4 پاسخ به “کابینت طرح چوب”

  1. علی داداشی گفت:

    سلام روکش های چوبی هزینشون چقدر درمیاد؟

  2. متین گفت:

    کابینت چوبی خوبه یا طراح چوب؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هشت =

کابینت طرح چوب
مهندس نصرا.. پور منتشر شده در : اسفند ۱۲, ۱۴۰۰
=