آشپزخانه اوپن یا جزیره

آشپزخانه جزیره

آشپزخانه اوپن یا جزیره ؟ کدام یک بهتر است ! یکی از سئوالات مهم در حوزه ساخت کابینت آشپزخانه این است که برای دیزاین و اجرای کابینت ها ، از اوپن استفاده کنیم یا مدل جزیره ! برای پاسخ به این سوال باید ویژگی هر یک از این طرح ها را بخوبی بشناسید و نهایتا با توجه به نکاتی که مطالعه کردید نسبت به تصمیم گیری در مورد ساخت جزیره یا اوپن اقدام کنید . البته که سلیقه نیز در این بین نقش دارد و شما میتوانید با توجه به علاقه خود یکی از این دو طرح را برای منزل خود اجرا کنید اما شناخت ویژگی ها و عملکرد درست نیز حائز اهمیت است .

آشپزخانه اوپن یا جزیره !

اول از جزیره شروع کنیم . جزیره همانطور که شما در لغت میدانید به معنی یک خشکی در وسط آب است که هر 4 طرف آن آب باشد . جزیره در آشپزخانه نیز دقیقا ساختاری به این شکل دارد . یعنی بخشی از کابینت که در وسط آشپزخانه شما قرار دارد و میتوان از آن استفاده های مختلف و بهره برداری های متنوعی کرد . در حقیقت میز هایی که وسط آشپزخانه ولی چسبیده به زمین به شکل ثابت اجرا می شوند جزیره هستند . البته دقت کنید که جزیره را با میز ساده یا میز ناهارخوری اشتباه نگیرید چرا که جزیره ویژگی های خاصی دارد که آن را از یک میز ساده یا ناهارخوری متمایز می کند .

آشپزخانه اوپن مدل آشپزخانه اوپنطرح اوپن آشپزخانه جدیدمدل جدید کابینت جزیره

آشپزخانه اوپن هم معرف حضور بسیاری از شما است . چرا که از زمان های قدیم در منازل از آشپزخانه های اوپن بسیار دیده‌اید . بخشی از آشپزخانه که دیوار آن قسمت ، تا بخش 1/3 سایر دیوار ها کار شده و بالای آن به عنوان پیشخوان استفاده می شود . در گام اول اگر بخواهیم ساده خدمتتان عرض کنیم میتوان گفت اوپن برای هر ابعاد آشپزخانه قابل اجرا کردن است اما برای ساخت جزیره نیاز به آشپزخانه هایی بزرگتر است . پس نکته اولی که باید در مورد آشپزخانه اوپن یا جزیره به آن دقت کرد ، ابعاد آشپزخانه است .

جزیره آشپزخانه

همانطور که اشاره شد جزیره به شکل عموما ثابت در وسط آشپزخانه و یا بخش نزدیک به وسط ( همیشه دقیقا در وسط نیست ) اجرا می شود . اگر جزیره بزرگ باشد میتوان سینک ظرفشویی و اجاق گاز را بر روی آن نصب کرد . در آشپزخانه های مدرن دقیقا به همین شکل عمل می شود . اگر از جزیره برای سینک و گاز استفاده نشود ، میتوان قسمتی از کانتر را برای انجام کارهای آشپزی همچون خرد کردن ، آماده کردن و … و بخشی را جهت سرو غذا به عنوان میز ناهار خوری استفاده کرد و صندلی هایی متناسب با رنگ کابینت را در اطراف آن قرار داد . پس در حالت کلی میتوان از جزیره در چند حالت استفاده کرد :

  • به عنوان محل جای گیری سینک ظرفشویی و اجاق گاز
  • جهت کار به عنوان پیشخوان برای آماده سازی غذا
  • به عنوان میز ناهار خوری و سرو غذا
  • جهت نصب ماشین ظرفشویی یا ماشین لباسشویی
  • انبار کردن لوازم آشپزخانه
  • نورپردازی وسط آشپزخانه و افزایش روشنایی

در این بخش اشاره کردیم که جزیره به شکل ثابت در وسط آشپزخانه اجرا می شود اما ممکن است کانتر ( نام دیگر جزیره ) در حالت متحرک نیز اجرا شود . مطمئنا در جزیره های متحرک دیگر نمیتوان از سینک استفاده کرد چرا که لوله های تخلیه ظرفشویی همیشه باید در محل ثابتی باشد . جزیره های متحرک را میتوان در بخشی از آشپزخانه با توجه به طراحی کل محیط قرارداد و در زمان نیاز ، آن را بیرون کشید و از کانتر آن ( سمت بالای میز ) بخوبی استفاده کرد .

عکس اوپن مدل جزیرهمدل کانتر آشپزخانهمدل جدید کابینت جزیره رنگ خاکستریجزیره با میز غذا خوری

کانتر ها همیشه به شکل مستطیل نیستند و میتوانند به صورت مثلث ، بیضی ، دایره و منحنی اجرا شوند . داخل جزیره به عنوان یک انبار مناسب جهت قراردادن وسایل آشپزخانه و خواربار است . نمای جلو و یا کناره های کانتر را میتوان توسط طرح های بسیار جذاب و حتی با نورپردازی بسیار زیباتر کرد . کابینت های ممبران در این مورد بسیار زیبا عمل می کنند .

داخل کانتر های ثابت محل مناسبی برای انبار کردن لوازم آشپزخانه است . به همین دلیل جزیره های متحرک با ابعاد کوچکتر معمولا 60 در 90 ساخته می شوند تا حجم زیادی از وسایل داخل آن قرار نگیرد که هنگام جابجایی باعث سختی و یا شکستن وسایل داخل آن شود . درب های کابینت کانتر را میتوان از سمت جلو و عقب و یا از دوطرف اجرا کرد که بستگی به طراحی کابینت های شما دارد .

در داخل جزیره میتوان یک ایده دیگر نیز پیاده کرد و آن هم قرار دادن ماشین ظرفشویی داخل کانتر به شکلی هوشمندانه با دیزاین اصولی است . معمولا در آشپزخانه ها محل یخچال و لباسشویی همیشه در نظر گرفته می شود اما ماشین ظرفشویی همیشه خارج از قضیه بوده . در آشپزخانه های بزرگ میتوان از کانتر برای این امر بخوبی استفاده کرد .

مدل 2022 جزیره آشپزخانه

با این تفاسیر میتوانید درک کنید که تا چه اندازه کاربرد جزیره از اوپن بیشتر است و به سوال آشپزخانه اوپن یا جزیره میتوان اکنون کمی راحت تر پاسخ داد . نمایی که جزیره به آشپزخانه میدهد بسیار جذاب تر از طرح اوپن است .

اوپن آشپزخانه

اوپن همانطور که گفته شد از زمان های گذشته در منازل ایرانی وجود داشته است . اینگونه گفته می شود که از اواخر دهه 60 طراحی اوپن در منازل ایران رواج یافت . دلیل استفاده از اوپن نیز ابعاد کوچک آشپزخانه ها است . در ابعاد کوچک تر مجبور به استفاده از اوپن هستیم اما میتوان طراحی و اجرای آن را به شکلی انجام داد که نهایت استفاده را داشته باشد . به طور کلی روش های مختلفی برای طراحی اپن آشپزخانه وجود دارد : اپن آشپزخانه ام دی اف ، اپن آشپزخانه کناف ، اپن آشپزخانه پنجره دار و …

دقت داشته باشید که انتخاب بهترین راه حل برای آشپزخانه شما کار ساده‌ای نیست ، بنابراین بهتر است که  اجازه دهید تا این انتخاب با همکاری یک طراح برای شما انجام پذیرد . اما کسب اطلاعات لازم در این زمینه نیز لازم است . ارتفاع مناسب برای اوپن معمولاً 90 سانتی‌متر است . اطمینان حاصل کنید که این ارتفاع ایده آل می باشد و برای همه منازل و آشپزخانه ها نمای مناسب دارد .

کابینت جزیره چیست

همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید اوپن آشپزخانه همیشه در بخش جداکننده آشپزخانه و پذیرایی نیست ، بلکه میتواند داخل خود آشپزخانه و یا حتی در وسط آن به شکلی متصل به یک طرف آشپزخانه اجرا شود . تفاوت اوپن با جزیره به شکل مشخص در ظاهر آن است از این جهت که اوپن همیشه از یک طرف به جایی وصل است اما جزیره اینگونه نیست و آزاد است .

از اوپن آشپزخانه نیز میتوان به عنوان میز ناهارخوری استفاده کرد . اگر اوپن در مقابل پذیرایی باشد ، یعنی آشپزخانه و پذیرایی توسط اوپن از هم جدا شده باشد ، میتوان صندلی های مناسب ناهار خوری را از سمت پذیرایی در منزل قرار داد تا اهل خانه راحت باشند . در حالت بعدی اوپن هایی هستند که در یک طرف آشپزخانه به عنوان کانتر قرار میگیرند . در این کانتر ها عمومیت این است که سینک و اجاق گاز نصب می شود اما بازهم میتوان برای سرو غذا از آنها استفاده کرد . در تصاویر این صفحه تمامی این نمونه ها را خدمتتان نمایش دادیم . اکنون با توجه به موارد ذکر شده تصمیم بگیرد که آشپزخانه اوپن یا جزیره ، کدامیک برای شما مناسب است .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

آشپزخانه اوپن یا جزیره
مهندس نصرا.. پور منتشر شده در : شهریور ۱۶, ۱۴۰۰
=