انواع چوب در ساخت کابینت آشپزخانه

انواع چوب در ساخت کابینت آشپزخانه

چوب را میتوان بعنوان متریال اصلی ساخت کابینت و مخصوصا کابینت آشپزخانه در گذشته و حال دانست . البته در حال حاضر نیز کابینت های ام دی اف از خرده های فشرده جوب و چسب تشکیل می شوند . در حال حاضر در کمتر منزلی از کابینت های تمام چوب استفاده می شود و اکثر کابینت هایی که مشاهده می کنید کابینت طرح چوب و ام دی اف هستند . کابینت های طرح چوب ویژگی های خاصی خود را دارند و میتوانید در مقاله کابینت طرح چوب به شکل کامل در این مورد مطالعه کنید . در این مقاله قصد داریم در مورد انواع چوب در ساخت کابینت آشپزخانه صحبت کنیم . پس یعنی طرف صحبت شما کابینت های تمام چوب و گران قیمت هستند .

در این بین البته کابینت های فلزی نیز وجود داشتند که اکنون میتوان گفت به شکل کامل از آشپزخانه های مدرن کنار رفتند ، دلیل آن هم یکنواختی در طراحی بود . یعنی با وجود اینکه این کابینت ها مقاومت بالاتری داشتند اما زیبایی مد نظر را به محل اعطا نمی کردند . کابینت های غیرفلزی نمونه های مختلفی دارند همچون کابینت های تمام چوب ، کابینت های طرح چوب ، کابینت ممبران ، هایگلاس ، انزو و …

چوب و یا ام دی افی که در ساخت کابینت به کار میرود ارتباط مستیم با زیبایی و مهم تر از همه طول عمر کابینت دارد . بنابراین هرانداره از جنس های مرغوب تر استفاده شود ، ماندگاری و زیبایی آشپزخانه شما بیشتر است .

انواع مختلف چوب در ساخت کابینت

در کابینت هایی که در ساخت آنها از چوب خالص استفاده می شود باید دقت داشت که چوب در ذات خود کمی رطوبت دارد و از این جهت شکل پذیر و تغییر پذیر است . پس ممکن است چوب هایی که در ذات خود رطوبت دارند در مناطق گرم کشور دچار تغییر اندازه شوند و به همین جهت قبل از ساخت کابنت چوبی باید در مورد انواع چوب در ساخت کابینت آشپزخانه بخوبی تحقیق کرد . البته یک کابینت ساز کاربلد در این مورد تصیمیم درست را خواهد گرفت و نباید نگران باشید .

آیا تا به حال به یک گالری طراحی کابینت رفته و تحت تأثیر انواع مختلف کابینت‌های چوبی قرار گرفته‌اید ؟ با وجود انواع مختلف چوب ، امروزه طراحان کابینت ، گزینه‌های بیشتری را برای انتخاب مواد اولیه مناسب برای کابینت ، نسبت به قبل ارائه می‌دهند . توصیه می‌شود بر انواع مختلف چوب برای کابینت اطلاعاتی داشته باشید که در مورد ساخت یا بازسازی آشپزخانه خود تصمیم درستی بگیرید . اینکه آیا همه گونه‌های چوب از نظر کیفیت با هم برابر هستند ، عمدتا به ترجیحات شخصی ، سلیقه و بودجه شما بستگی دارد.

کابینت های چوبی در حالت کلی به دو روش ساخته می شوند :

  • کابینت هایی که تماما از چوب ساخته شده و عمر و هزینه بیشتری دارد
  • کابینت هایی که ذات آنها از ام ی اف است ولی روکش آنها از روکش چوب است و هزینه و عمر پایین تری دارند

کابینت هایی که تماما از چوب ساخته می شوند شکل پذیر تر ، ابزار خور تر ، دارای رنگ های طبیعی تر و همچنین با دوام بیشتری هستند . در حال حاضر دسته چوب های زیادی برای ساخت کابینت وجود دارد از جمله چوب گیلاس ، چوب بلوط ، چوب افرا و … که هرکدام ویژگی های خاص خود را داشته و برای سلیقه ها و آب و هوای مختلف میتوانند ایفای نقش خوبی کنند .

مزایای اصلی کابینت های چوبی

همانطور که بالاتر گفته شد ، هر کابینتی که در دسته های غیرفلزی باشد ، عموما از چوب ساخته می شوند . کابینت های چوبی ویژگی های منحصر بفردی دارند از جمله :

  • زیبایی بصری بسیار بالا
  • هزینه متناسب تر
  • تمیزکاری و نظافت ساده تر
  • مقاومت مناسب
  • مناسب برای اکثر سلیقه ها
  • طرح پذیری و تنوع در رنگ ، و نهایتا القای حس اصالت به محیط

این موارد حداقل ویژگی هایی هستند که میتوان برای کابینت های غیرفلزی بیان کرد . در گام اول زیبایی کابینت های چوبی چشم هر بیننده را درگیر می کند مخصوصا اکنون که کابینت هایی همچون ممبران با طرح های مختلف در منازل نصب و اجرا می شوند دیگر نمیتوان از زیبایی کابینت های چوبی چشم پوشی کرد . تنوع بالا در روکش های کابینت های چوبی زمینه را برای سلیقه های مختلف فراهم کرد .

انواع مختلف چوب در ساخت کابینت

گزینه دوم هزینه متناسب تر است که باعث می شود تا طرح های روز را با هزینه کمتر در منازل داشته باشیم . برای مثال نوع کابینت های ممبران از جمله مواردی هستند که میتوانید با ایجاد طرح های مختلف و سپس روکش های پی وی سی یا هایگلاس ، طرح های مدرن و سلطنتی را به آشپزخانه خود بیاورید . در این شرایط دیگر نیاز نیست تا از طرح های منبب کاری و ابزار روی چوب طبیعی استفاده کنید .

کابینت های چوبی همچنین امکان نظافت کاری بسیار راحت تری دارند . روکش کابینت های جدید را میتوانید به سادگی و تنها با یک دستمال نم نظافت کنید . تنوع طرح و همچنین رنگ در روکش های کابینت چوبی باعث شده تا اکثر سلیقه ها بتوانند آن را به عنوان یک گزینه مناسب جهت آشپزخانه یا محل کار انتخاب کنند . در حال حاضر روکش های پی وی سی و هایگلاس در اکثر رنگ ها تولید می شوند . علاوه بر رنگ ، طرح پذیری در کابینت های چوبی نیز امروزه بسیار بالا رفته و میتوانید از طرح های قدیمی ، کلاسیک و یا مدرن برای ساخت کابینت خود استفاده کنید .

چوب گیلاس برای ساخت کابینت

زمانی که از کابینت های تمام چوب استفاده می کنید و یا کابینت های ام دی اف با روکش چوب ، اصالت و روح تازه را به منزل خود هدیه خواهید کرد . پس کابینت های چوبی یک گزینه بسیار فوق العاده برای ساخت و طراحی کابینت هستند . اکنون به سراغ معرفی انواع چوب در کابینت های آشپزخانه خواهیم رفت .

انواع چوب در ساخت کابینت آشپزخانه

برای ساخت کابینت های تمام چوب میتوان از طیف مختلف چوب های طبیعی استفاده کرد . مقاومت ، رگه ها و نقش هر چوب تاثیر مستقیم در قیمت همان چوب دارند . چوب ها در 2 نوع ساده و منقش وجود دارند . چوب های ساده ، طرح های کمتری دارند همانند چوب صنوبر و گلابی ، در مقابل چوب های طرح دار ، دارای نقوش با تراکم بیشتر و زیباتر هستند همانند چوب های بلوط ، گردو ، راش و … از انواع چوب در ساخت کابینت آشپزخانه میتوان موارد زیر را نام برد :

  • چوب درخت بلوط ( بلوط سفید یا بلوط قرمز )
  • چوب گیلاس
  • چوب درخت افرا
  • چوب درخت راش
  • چوب گردو
  • چوب بالسا
  • چوب توسکا
  • چوب ساج

البته گزینه های دیگری نیز بعنوان چوب کابینت میتوانند استفاده شوند که البته این موارد بسیار پرکاربرد بوده و عمومیت بیشتری دارند . سایر چوب ها شامل توس ، هیکوری ، آبنوس ، گلابی ، کاج و صنوبر هستند .

چوب درخت گردو

درخت گردو بسیار بلند و ارتفاع آن بین ۱۰ تا ۴۰ متر است . چوب گردو سخت بوده و از بهترین و معروف‌ترین چوب‌ها می باشد . چوب درخت گردو یکی از معروف ترین انواع چوب است که عمومیت بسیار زیادی برای ساخت کابینت دارد .

انواع چوب در ساخت کابینت چوبی

چوب گردو از چوب درخت بلوط وزن کمتری دارد اما کمی گران قیمت است . از نظر مقاومت چوب گردو با چوب بلوط تقریبا برابر است . چوب گردو برای ساخت کابینت های کلاسیک گزینه اول هستند . چوب درخت گردو زیبا ، متراکم و بسیار بادوام است و معمولا دارای رگه‌های درشت سفید یا قرمز بوده و رنگ آن تیره است . برای کسانی که علاقمند به هزینه کردن هستند ، چوب گردو یک گزینه بسیار مناسب است .

چوب گیلاس

چوب گیلاس از جمله چوب هایی است که رنگ بسیار جان دار و زیباتری دارد . اکثرا این چوب را در طیف رنگ های قرمز تا قهوه می بینید .

انواع چوب ها در ساخت کابینت آشپزخانه

این چوب جزء چوب های گران قیمت است . برخلاف چوب های دیگر ، درخت گیلاس یک درخت جنگلی نیست ، اما با این وجود استحکام بسیار مناسبی دارد . این کابینت میتواند هم برای کابینت های مدرن و هم برای کابینت های کلاسیک استفاده شود .

چوب بلوط

چوب بلوط نیز همانند چوب گردو برای ساخت کابینت های طرح کلاسیک عالی است . مقاومت این نوع چوب نیز بالا بوده و هزینه آن متناسب است . چوب بلوط در دو نوع قرمز و سفید وجود دارد . چوب بلوط قرمز ، رنگ بسیار جذابی دارد . طرح ها و رگه های موجود روی این چوب ، آن را برای کابینت های کلاسیک بسیار مناسب می کند . چوب بلوط سفید از نوع قرمز آن استحام بالاتری دارد . چوب بلوط سفید از نوع قرمز آن کمی گران تر بوده و البته کمیاب است . این نوع چوب در ساخت صنایع دستی نیز بسیار کاربرد دارد . چوب بلوط جزء چوب های نیمه سنگین و متراکم بشمار می آید و بیشترین کاربرد را در تولید کابینت رومی و سبک‌های کلاسیک دارد .

چوب درخت افرا

چوب درخت افرا تراکم کمتری نسب به چوب بلوط دارد و رگه های آن کمتر هسند . ( دارای رگه‌های صاف و یکنواخت می‌باشد ) از نظر هزینه چوب درخت افرا ، حتی از چوب بلوط نیز گران تر است . برای کابینت های گران قیمت ، چوب افرا میتواند بخوبی استفاده شود .

انواع چوب طبیعی برای ساخت کابینت

تنوع رنگی این نوع جوب بالا است اما بیشتر در رنگ کرم یافت می شود . این نوع از کابینت ها خاصیت بسیار خوبی در پذیرش رنگ دارند . این چوب بیشتر در ساخت کابینت های مدرن استفاده دارد .

چوب درخت راش

چوب درخت راش به دلیل مقاومت بالا و همچنین هزینه متناسب ، جای خوبی در منازل ایرانی دارد . این نوع چوب نسبت به گزینه های قبلی از نظر استحکام و همچنین هزینه یک گزینه معقولانه است . این چوب در برابر حشرات و خوردگی تقریبا مقاومت قابل قبولی را از خود نشان داده است . چوب راش نسبتا سنگین بوده و دارای رگهه های صاف و یکنواختی است .

چوب توسکا

چوب توسکا از نظر مقاومت و ویژگی ها ، شباهت زیادی به چوب درخت راش دارد . طیف رنگی این چوب ، بیشتر کرم مایل به قرمز است و کرمی خالص نیست . این چوب بیشتر در جنگل هاش شمال ایران وجود دارد .

معایب کابینت های تمام چوب

کابینت های تمام چوب برخی معایب دارند که میتوان بدین شکل آنها را بیان کرد :

  • هزینه بسیار زیاد ( با توجه به استفاده از چوب خالص ، هزینه این کابینت ها از نوع ام دی اف که از خرده چوب تشکیل می شوند بسیار ارزان قیمت تر است )
  • تاثیر حشرات ( با توجه به چوبی بودن کابینت ، و نبود روکش های پی وی سی ، این نوع کابینت ها بیشتر در معرض خوردگی و تخریب توسط حشرات مانند موریانه قرار دارند .
  • آسیب پذیری در برابر رطویت ( گرچه کابینت های چوبی نسبت به نوع ام دی اف در برابر رطوبت مقاوم هستند اما با این وجود بازهم نیاز به مراقبت دارند )

در کل اگر با هزینه کردن مشکل ندارید و قصد دارید تا یکبار برای همیشه برای آشپزخانه یا محل کار خود یک نمای جذاب و همیشگی ایجاد کنید ، استفاده از کابینت های چوبی یک انتخاب بی نظیر است .

البته باید به این نکته توجه کنید که کابینت های ام دی اف چون از خرده های چوب تولید می شوند و ارتباط مستقیم با قطع درختان ندارند از این جهت بیشتر دوستار محیط زیست و منابع طبیعی هستند . در دسترس بودن ام دی اف بسیار گزینه خوبی است و به راحتی از همه جا قابل تهیه است . سازندگان زیادی نیز هم اکنون خدمات طراحی و ساخت کابینت ام دی اف را ارائه می کنند .

انواع چوب در تولید کابینت

اما کابینت های چوبی توسط هرکسی اجرا نمی شود . اول اینکه ابزارآلات کار روی کابینت های چوبی با ام دی اف متفاوت است و اینکه کار روی کابینت های چوبی نیاز به ظرافت خاصی دارد و باید توسط فردی بسیار با تجربه انجام شود . تصمیم در مورد انتخاب نوع کابینت ، هم بستگی به محل اجرا ، هم بستگی به اقلیم و هم بستگی به مجموعه رنگ محیط دارد . بنابراین در این مورد باید با یک کابینت ساز کاربلد همکاری کنید چرا که هزینه ساخت این کابینت ها همانطور که گفته شد به نسبت بالاتر است و نمیتوان در صورت وارد آمدن خسارت ، با هزینه کمتری آن را جبران نمود ، بنابراین بهتر است از ابتدا به درستی انجام شود .

سئوالات متداول
بهترین چوب ها برای تولید کابینت چوبی کدامند ؟

از جمله بهترین چوب ها برای تولید کابینت میتوان به چوب گیلاس ، بلوط ، افرا ، راش و گردو اشاره کرد .

مزایای کابینت های چوبی چیست ؟

کابینت های چوبی بسیار مقاوم بوده و اصالت را به آشپزخانه شما هدیه خواهند داد . هزینه ساخت این نوع کابینت ها از انواع ام دی اف بیشتر است .


4 پاسخ به “انواع چوب در ساخت کابینت آشپزخانه”

  1. عنایتی گفت:

    چوب طبیعی کابینتو باید از کجا بخریم خب؟

  2. yilmaz گفت:

    سلام ارزان ترین چوب کدام مدل هست برای کابینت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 5 =

انواع چوب در ساخت کابینت آشپزخانه
مهندس نصرا.. پور منتشر شده در : فروردین ۲۴, ۱۴۰۱
=