رفع بوی بد آشپزخانه

راهکار خانگی رفع بوی آشپزخانه

بوی بد آشپزخانه یکی از موارد آزاد دهنده درهر منزلی است . این بوی بد آشپزخانه ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد گرچه بسیاری اینگونه فکر می کنند که تنها دلیل بوی بد در آشپزخانه از قسمت سیفون ظرفشویی و لوله های فاضلاب است . موارد مختلفی میتوانند باعث تولید بوی بد و نامطبوع در آشپزخانه شوند . وجود بوی نامطبوع ، کدبانوی منزل را بسیار اذیت میکند و از آنجایی که آشپزخانه عموما محلی است که چندین ساعت از روز در آن جهت پخت و پز و یا سرو غذا سپری می شود لذا باید نظافت و پاکیزگی این محیط را جدی گرفت . در ادامه تمامی دلایلی که باعث ایجاد بوی نامطبوع در آشپزخانه شما می شوند را بررسی و راهکارهایی جهت مدیریت آنها و از بین بردنشان را خدمتتان ارائه خواهیم کرد .

اولین عامل بوی بد آشپزخانه

اولین عاملی که باعث ایجاد بوی نامطبوع در آشپزخانه می شوند سطل زباله در داخل کابینت آشپزخانه و قسمت زیر سینک ظرفشویی است . پسماند های خشک معمولا باعث ایجاد بو در آشپزخانه نمی شوند اما زمانی که زباله های تر داخل سطل زباله ریخته می شود همچون پوست میوه ، پوست لمون ها مثل خربزه یا هندوانه و … بوی نامطبوعی داخل کابینت شما را خواهد گرفت .

برای جلوگیری از این مشکل ، اول سعی کنید تا آب داخل سطل زباله خود نریزید مخصوصا اگر هندوانه ، خربزه ، طالبی و میوه های امثال این را نوش جان کردید ، آب پوست این میوه ها را در سینک بریزید و حدالامکان سعی کنید تا پوست را تمیز تر داخل سلط زباله بیندازید چرا که آب در داخل سطل حتما باعث ایجاد بوی بد خواهد شد .

نکته بعدی این است که از سطل زباله هایی استفاده کنید که درب دارند ( چه به صورتی دستی و چه به صورت فشاری ) ، وجود درب باعث احتباس بوی بد در داخل سطل خواهد شد و تنها هنگام باز کردن درب سطل زباله بوی بد داخل سطل در فضا خواهد پیچید . البته یک نکته دیگر نیز در این بین وجود دارد که همیشه داخل سطل زباله از کیسه های پلاستیکی استفاده کنید و هرگز مستقیما داخل سطل زباله ، پسماند های روزانه را نریزید . رعایت همین نکات ساده در مورد سطل زباله و پسماند های روزانه باعث افزایش نطافت آشپزخانه و جلوگیری از بوی بد آشپزخانه خواهد شد .

رفع بوی بد سینک

گاها ممکن است سطل زباله شما بخودی خود بوی بد داشته باشد که ناشی از نگهداری طولانی مدت زباله های کثیف داخل آن است و حتی با شستن چندین باره نیز این بوی بد از بین نرود . در این شرایط میتوانید برای مدتی ، کمی جوش شیرین را در کف سطل زباله بریزد تا بوی آن را جذب کند .

نظافت در سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی در آشپزخانه اصلی ترین محل برای پاکیزه نگه داشتن ظروف و وسایل مصرفی در آشپزخانه است . شما هر غذایی که نوش جان کنید ، ظروف پخت و پز و سرو ، نهایتا در سینک ظرفشویی شسته خواهند شد . با توجه به اینکه در ظروف پخت و پز معمولا چربی همیشه یک پای ثابت است . هر اندازه که شما سعی کنید تا با آب گرم ظروف دارای چربی را شستشو دهید ، این چربی از روی ظروف پاک خواهد شد اما درصدی از آن داخل لوله و سیفون ظرفشویی شما انباشته خواهد شد .

به مرور زمان هم تجمع این چربی و هم جذب سایر آلودگی ها توسط چربی های انباشته شده داخل لوله ، باعث ایجاد بوی نامطبوع در آشپزخانه خواهد شد . برای جلوگیری از این موضوع میتوانید هر 3 ماه یا نهایتا 6 ماه یکبار لوله ظرفشویی را باز نموده و داخل لوله ها و سیفون را تمیز کنید و مطمئن باشید که داخل آن چربی و فضولات را مشاهده خواهید کرد .

اگر بنابه هردلیلی نمیتوانید در بازه های زمانی کمتر نظافت لوله های ظرفشویی را انجام دهید میتوانید هر 3 ماه یکبار به اندازه 1 لیوان لوله باز کن را داخل لوله های سینک بریزید تا از تجمع بیشتر از حد چربی و فضولات دربلند مدت جلوگیری شود .

اگر دسترسی به لوله باز کن ندارید و قصد دارید تا از روش های خانگی استفاده کنید میتوانید اول کمی آب جوش داخل لوله های ظرفشویی ریخته و سپس کمی جوش شیرین و سرکه داخل لوله ها بریزید ، پس از یک ساعت ، یک پارچ آب داغ را داخل لوله ها روانه کنید تا نظافت مناسبی صورت بگیرد .

البته گاها در این ترکیب از نوشابه نیز استفاده می شود . یعنی در ابتدا جوش شیرین داخل لو له ریخته می شود ، پس از 15 دقیقه سرکه سفید و پس از 10 دقیقه نوشابه مشکی رنگ به داخل لوله ریخته شده و پس از 15 دقیق یک کتری پر از آب جوش داخل لوله خالی می شود و به این ترتیب یک شستشوی اساسی انجام خواهد گرفت .

رفع بو های بد آشپزخانه

همچنین هرزمان در منزل آب جوش اضافی داشتید آن را بجای خنک کردن ، داخل لوله سینک آشپزخانه بریزید تا به صورت تصادفی هم باعث تمیزی لوله ها شوید .

ماشین لباسشویی

گاها ممکن است بوی بد آشپزخانه نه از طرف سطل زباله داخل آشپزخانه باشد و نه از طرف لوله های سینک ، بلکه از طرف ماشین لباسشویی ایجاد شود . بوی نامطبوع میتواند هم حاصل تجمع آب داخل خود لباسشویی و هم از تجمع آب در لوله های فاضلاب آن باشد . در سیستم کاری لباسشویی ، همانند سینک ، خبری از فضولات نیست اما آبی که از داخل آن تخلیه می شود آب کثیف است . آب تمیز اگر مدت زیادی در یک محل راکد بماند ، ایجاد بوی نامطبوع خواهد کرد اما آب کثیف همچون آب خروجی از لباسشویی بخودی خود کثیف و بد بو است .

لباسشویی های قدیمی بیشتر با این مشکل مواجه هستند چرا که سیستم تخلیه در آنها بخوبی لباسشویی های مدرن نیست . یکی از کارهایی که باید پس از اتمام شستن لباس ها انجام دهید این است که درب لباسشویی را برای چند ساعت باز بگذارید و یک حوله کهنه یا دستمال نخی را در دهانه لباسشویی قرار دهید تا آب های اضافی را جذب کند . البته قبل از این کار نیز داخل لباسشویی و محل هایی که آب در آن وجود دارد را به صورت دستی خشک کنید . هر 3 الی 6 ماه یکبار لوله های فاضلاب ماشین لباسشویی را تمیز کنید .

بوی نامطبوع آشپزخانه از داخل یخچال

یخچال نیز یکی از لوازم آشپزخانه است که باعث ایجاد بوی بد آشپزخانه می شود . یخچال محل نگهداری مواد غذایی ، میوه و … است . اگر مواد غذایی فاسد داخل یخچال باشد ، به سرعت بوی آن در یخچال منشتر شده و با بازکردن درب یخچال این بو در فضای آشپزخانه و منزل خواهد پیچید .

برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع داخل یخچال میتوانید یک تکه ذغال چوب را در اندازه یک استکان ، داخل یخچال خود قرار دهید تا بو های بد را به خود جذب کند . البته میتوان در روشی مشابه ، یک استکان جوش شیرین را داخل یخچال قرار دهید تا بوهای نامطبوع را جذب کند .

هر 3 ماه یکبار یخچال خود را از برق بکشید تا برفک های آن ذوب شود . سپس بخوبی آب داخل یخچال را تمیز کرده و نهایتا با سرکه سفید داخل یخچال را ضدعفونی کنید .

از نگهداری غذا هایی که دربسته نیستند در داخل یخچال تا حد امکان خودداری شود . میوه های فاسد را در کنار میوه های سالم داخل یخچال نگه ندارید چرا که باعث فاسد شدن باقی میوه ها و ایجاد بوی بسیار بدی خواهند شد . داخل فریزر یخچال با اینکه محیطی فریز شده است و احتمال ایجاد بو در آن بسیار کم است را نیز سعی کنید با درجه نظافت مناسبی نگه دارید .

بوی بد فر و مایکروفر

فر و مایکروفر نیز از جمله لوازم آشپزخانه هستند که داخل آنها پخت و پز انجام می شود . با توجه به ایجاد بخار غذا و چکیدن روغن داخل فر یا مایکروفر ، در بلند مدت با گرم شدن فر ، آلودگی ها قبلی که به مرور داخل فر ایجاد شده باعث ساخت بوی بدی خواهد شد . برای جلوگیری از این مشکل توصیه می شود که پس از هربار پخت و پز ، فر را توسط سرکه و یا دستمال نم دار تمیز کنید و درب آن را چند ساعت باز بگذارید تا نظافت آن را بخوبی انجام داده باشید . مواد طبیعی که میتوانند جهت نطافت فر و یا مایکروفر استفاده شود نمک و سرکه و جوش شیرین است .

مبارزره با بوهای موقت در آشپزخانه

برخی بو ها داخل آشپزخانه هستند که موقتا ایجاد می شوند و میتوان فورا آنها را از بین برد . هنگام پخت و پز گرچه بوی غذا بسیار مطبوع است اما ممکن است در اثر ترکیب چند ماده غذایی برای چند لحظه بوی کمی ناخوشایند در آشپزخانه ایجاد شود . برای اینکار بهتر است هنگام پخت و پز همیشه هود آشپزخانه را روشن نگه دارید . همچنین اگر هود شما از نوع فیلتر های ذغالی است ، توجه داشته باشید که در زمان مناسب آنها را تعویض کنید چرا که اگر فیلتر ها تمیز نباشند ، با هربار پخت و پز حتی ممکن است خود هود ، بوی بدی تولید کند .

استفاده از خوشبو کننده های دستی نیز یک گزینه برای رفع بوهای موقت در آشپزخانه است . اگر تمایل دارید تا آشپزخانه شما همیشه بوی مناسبی داشته باشد میتوانید از دستگاه های اتوماتیک پاشش اسپری با زمان بندی استفاده کنید تا همواره آشپزخانه شما ، بوی خوشایندی داشته باشد .

سئوالات متداول
پاک کننده های خانگی برای بوی بد سینک کدامند ؟

برای پاکسازی لوله ها و سیفون سینک توسط پاک کننده های خانگی میتوانید از ترکیب جوش شیرین ، سرکه و آب جوش به روشی که در این صفحه توضیح دادیم استفاده کنید .

آیا بوی بد آشپزخانه همیشه از ظرفشویی است ؟

خیر ! بوی بد آشپزخانه ممکن است از سینک ، لباسشویی ، یخچال ، فر ، مایکروفر و حتی کابینت های شما باشد .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 18 =

رفع بوی بد آشپزخانه
مهندس نصرا.. پور منتشر شده در : مهر ۱۰, ۱۴۰۰
=