نحوه تمیز کردن میز آشپزخانه

تمیز کردن میز آشپزخانه

همانطور که میدانید آشپزخانه یکی از بخش های منزل است که میتوان بر روی آن بسیار مانور داد و با نصب کابینت آشپزخانه مناسب ، استفاده از لوازم زیبا و چینش درست ، این بخش از منزل را نیز بسیار جذاب تر کرد . یکی از بخش هایی که در آشپزخانه با نبودش ، شما را به زحمت زیادی خواهد انداخت ، بخش میز و یا کانتر آشپزخانه است . میز آشپزخانه یکی از زیبایی بخش ها است بنابراین بد نیست با نحوه تمیز کردن میز آشپزخانه آشنایی داشته باشید .

کانتر آشپزخانه همان محلی است که حکم میز کار را برای کدبانو دارد و اکثر کارهای که جهت پخت و پز و تهیه غذا نیاز است را روی کانتر یا میز آشپزخانه انجام میدهند . در آشپزخانه ممکن است هم میز وجود داشته باشد و هم کانتر . البته احتمال دارد که اوپن نیز وجود داشته باشد و روی اوپن با پوشش سنگ یا چوب طراحی شود . یعنی در هر صورت محل مسطحی که همانند یک تخته کار تصمیم داریم تا بروی آن کار کنیم را نوعی میز کار درنظر میگیریم .

کانتر ، اوپن و یا میز کاری آشپزخانه ممکن است از جنس چوب ، سنگ کوارتز ، سنگ مرمر و یا سنگ گرانیت باشد . زمانی که شما از پوشش سنگ استفاده می کنید به دلیل اینکه سنگ ها به اندازه سایر متریال ها منافذ ریز جهت نفوذ مایعات یا سایر آلودگی ها ندارند ، اینگونه به نظر میرسد که نیاز به تمیز کاری زیادی ندارند اما در حقیقت اینگونه نیست ! سطوح سنگی و میز آشپزخانه همواره باید تمیز کاری شود چرا که ممکن است موادی بصورت خام بر روی آن قرار گیرد و در نتیجه آلودگی را به خود جذب کنند . بنابراین باید در نظافت و مهم تر از همه نوع نظافت آن دقت زیادی به خرج داد . از آنجایی که سنگ های طبیعی جذابیت و دوام بیشتری دارند ، مورد توجه طیف زیادی از سلیقه ها قرار می گیرند.

نحوه تمیز کردن میز آشپزخانه کوارتزی

کوارتز یک سنگ و درحقیقت یک نوع کانی است . این نوع سنگ تقریبا در سراسر دنیا در دسترس است بنابراین قیمت آن نیز بسیاز بالا نیست و میتوانید از زیبایی آن در آشپزخانه های خود استفاده کنید . اگر از سنگ کواترز برای میز آشپزخانه استفاده می کنید لازم است تا همواره آن را تمیز نگه دارید . نحوه تمیز کردن میز آشپزخانه از جنس کوارتز بسیار ساده است . برای لکه های کوچک و لکه هایی که برای پاک شدن زحمت زیادی ندارند میتوانید از یک دستمال نم و یک دستمال خشک استفاده کنید . ابتدا با دستامل نم همه جای کانتر یا میز را تمیز کرده و سپس با دستمال خشک تمامی سطح را خشک کنید .

در حالت بدتر و برای لکه های کمی سخت ، میتوانید از مایع شیشه پاک کن یا مایع ظرفشویی ، و در بدترین حالت از پودر لباسشویی استفاده کنید . اگر قصد دارید تا نظافت شما در درجه بهتری اجرا شود ، میتوانید مواد شوینده را برای 5 الی 10 دقیقه بر روی سطح نگه داشته و سپس اقدام به تمیز کردن آن نمائید .

تمیز کردن میز کوارتز

نظافت یکی از راه هایی است که جهت افزایش طول عمر سنگ کوارتز در میز آشپزخانه خود میتوانید استفاده کنید . اما علاوه بر نظافت ، به جهت حفظ زیبایی آشپزخانه خود لازم است تا کارهایی را نیز انجام دهید از جمله اینکه هرگز ظروف داغ که از روی گاز برداشتید را بر روی سنگ کوارتز قرار ندهید . همچنین از تابش بلند مدت نور آفتاب نیز به سطح کوارتز جلوگیری کنید .

سطوح مرمری در آشپزخانه

علاوه بر سنگ کوارتز ممکن است میز یا کانتر شما از نوع مرمر باشد . مرمر کاربرد بیشتری از کوارتز دارد البته که برای نمای ساختمان ها مرمر یک گزینه بسیار عالی است . در داخل آشپزخانه نیز میتوان از مرمر مقاوم و باکیفیت استفاده کرد .

سنگ مرمر دارای رگه های جذاب است اما یک گزینه خیلی جالب در این سنگ وجود دارد و آن هم این است که سطح این سنگ بسیار صیقلی و بدون درزهای ریز جهت نفوذ مایعات و آلودکی است . از این جهت تمیز کردن میز آشپزخانه از نوع سنگ مرمر بسیار راحت تر است . این سنگ مقاومت بالایی در برابر حرارت و فشار دارد . هراندازه که سطح این سنگ صیقلی باشد و تمیزکردن آن راحت تر ، بازهم باید نظافت منظم آن را انجام داد .

سنگ مرمر به اندازه کوارتز حساس نیست اما بازهم باید در تمیز کردن میز آشپزخانه مرمر دقت کنید . استفاده از شوینده های طبیعی همانند مایع ظرفشویی و تاید بهترین گزینه است . توجه داشته باشید که استفاده از شوینده های قدرتمند به شکل زیاد باعث ازبین رفتن سطح براق سنگ ها خواهد شد . علاوه بر این ، استفاده از اسفنج هایی با الیاف سبز نیز ممنوع می باشد  ، زیرا می تواند بسیار ساینده باشد و سنگ مرمر را خراش دهد .

روش تمیز کردن میز آشپزخانه

در مورد لکه های مقاوم تر ، گزینه‌ای که به سطح مرمر آسیب نرساند ، جوش شیرین است که می توانید آن را با آب مخلوط کنید تا زمانی که خمیر به دست آید . این خمیر را می توان روی لکه قرار داد و اجازه داد حدود 24 ساعت بماند و سپس سنگ مرمر را به آرامی با آب تمیز کرد . برای تمیز کردن میز آشپزخانه شوینده های صنعتی نیز وجود دارند که میتوانید از بازار تهیه کرده و با خیال راحت استفاده کنید .

تمیز کردن میز گرانیتی

گرانیت نیز مانند سنگ مرمر یک ماده ظریف می باشد و در حین تمیز کردن آن استفاده از پاک کننده های معمولی آشپزخانه ممنوع می باشد . بایستی با آب گرم و صابون آنها را تمیز کرد و بعد از تمیز کردن به خوبی خشک کرد تا لکه های آب روی آن باقی نماند . اگر قصد دارید صفحه رومیزی را به صورت روزانه تمیز کنید ، ترجیحاً خود را محدود به استفاده از آب و پارچه کنید . و فقط یکبار در هفته از صابون یا محصولات مشابه استفاده کنید. مجدداً ، در مورد لکه های سخت ، می توانید مخلوطی از جوش شیرین را انتخاب کنید که  آن را اسپری یا روی سطح قرار داده و بعد از یک شب آن را با آب بشویید .

تمیز کردن میز چوبی

در مورد میز چوبی ، تمیز کردن باید حتی ظریف تر باشد . یکبار دیگر ، از صابون و آب ملایم استفاده کنید و بعد از تمیز کردن سطح را کاملاً خشک کنید . میزهای چوبی نیاز به مراقبت ویژه دارند . جلوگیری از ظهور لکه ها و خراش ها بسیار مهم می باشد . برای این کار از قرار دادن اجسام داغ و مقدار زیادی آب بر روی آنها خودداری کنید . همچنین توصیه می شود از سطح شیشه‌ای برای جلوگیری از خراشیدن سطح استفاده کنید .

روش نظافت میز مرمر آشپزخانه

علاوه بر این ، توصیه می شود هر سه ماه یک روغن مرطوب‌کننده تخصصی روی میز بمالید این کار باعث می شود میز را در طول زمان در شرایط خوبی نگه داریم . همچنین  اگر با لکه دشواری روبرو شدیم ، می توانیم با مخلوط سرکه و آب آن را از بین ببریم .

تمیز کردن میزهای استیل ضد زنگ

معمولاً هود و وسایل ساخته شده از فولاد ضد زنگ می باشند هرچند استفاده از آن بیشتر در آشپزخانه های حرفه‌ای رایج است ، اما در حال حاضر ساخت آشپزخانه با این مصالح از جمله میز آشپزخانه ، بسیار شیک و مقاوم می باشد ، اما باید آن را با محصولات مناسب تمیز کرده و به درستی خشک کنیم تا از ظاهر شدن لکه های آب جلوگیری شود .

علاوه بر آب و صابون ، محصولات تخصصی وجود دارد که وظیفه افزایش طول عمر و حفظ درخشندگی آن را بر عهده دارند . همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که این نوع سطوح هرگز نباید با محصولات تهاجمی صیقل داده شوند . در عوض باید خود را محدود به استفاده از پارچه های نرم یا اسفنج کنید . به طور کلی برای تمیز کردن سطوح مختلف در آشپزخانه بایستی از موادی استفاده شود که به آن سطح آسیب نمیرسانند .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

نحوه تمیز کردن میز آشپزخانه
مهندس نصرا.. پور منتشر شده در : شهریور ۲۲, ۱۴۰۰
=