کابینت آشپزخانه کوچک

کابینت برای آشپزخانه کوچک

امروزه به دلیل افزایش جمعیت ، تعداد آپارتمان ها بسیار بیشتر شده و با افزایش ارتفاع ساختمان ها و عقب روی های شهرداری ، آپارتمان ها به متراژ های کوچک تری تقسیم می شوند . آپارتمان های عمومی و شهرک های مسکونی معمولا از 60 متر تا 110 متر هستند . در آپارتمان هایی با متراژ کوچک تر ، آشپرخانه نیز کوچک است در نتیجه کابینت آشپزخانه کوچک خواهد بود . برای این مدل آشپزخانه ها باید کابینت آشپزخانه را با روش هایی اجرا کرد که نهایت بهره برداری از محیط را داشت تا هم کدبانوی منزل راحت باشد و هم اینکه بتوان اکثر وسایل را داخل آن جای داد . نکات زیادی در طراحی  آشپزخانه با متراژ کم وجود دارد که منجر به افزایش کارایی آشپزخانه های کوچک می‌شود .

کابینت آشپزخانه کوچک

در آشپزخانه های کوچک چندین موضوع همچون رنگ کابینت ، نحوه چیدمان کابینت ، امکان ساخت کابینت های دیواری یا پایه ، همگی مورد بحث هستند پس از این جهت باید ساخت توسط مجموعه متخصصی انجام شود . در گام اول به بررسی رنگ کابینت در آشپزخانه های کوچک می پردازیم .

رنگ کابینت آشپزخانه کوچک

در یک آشپزخانه کوچیک ، هر اندازه هم که نورگیری یالایی داشته باشیم ( نور طبیعی از پنجره ها ) بازهم نباید از رنگ های تیره در کابینت خود استفاده کنید . کابینت آشپزخانه کوچک همیشه در رنگ هایی همچون سفید ، کرم صدفی ، سفید صدفی ، یا سفید عسلی است . اگر اصرار به استفاده از رنگ های همچون خاکستری و مشکی دارید باید این نکته را مدنظر داشته باشید که به دلیل اینکه رنگ دیوارها در اکثر منازل از رنگ های روشن است ، و باید رنگ کابینت آشپزخانه نیز متناسب با رنگ منزل و علی الخصوص پذیرایی باشد ، بنابراین اگر در محیط هایی که متراژ کمتری دارند از کابینت های رنگ مشکی یا خاکستری استفاده کنید ، باید بدانید که این رنگ کابینت بر روی فضای کل خانه تاثیر خواهد گذاشت و مجموعه منزل شما کوچک تر به نظر خواهد رسید .

کابینت برای آشپزخانه های کوچک

اگر علاقمند به استفاده از رنگ های تیره هم هستید میتوانید از کابینت رنگ ترکیبی استفاده کنید . یعنی برای بخشی از کابینت مثلا بخشی از درب های کابینت دیواری از رنگ خاکستری در کنار رنگ کرم صدفی استفاده کنید اما ساخت سرتاسری کابینت با رنگ تیره به هیچ عنوان توصیه نمی شود .

رنگ کابینت یکی از موضوعات بسیار بحث برانگیر در طراحی کابینت منزل و آشپزخانه است . اگر در مورد رنگ کابینت و نکات مهمی که باید در انتخاب رنگ متناسب با شرایط منزل رعایت کنید علاقمند به مطالعه هستید میتوانید از مقاله راهنمای انتحاب رنگ کابینت این مقاله را مطالعه فرمائید .

مدل کابینت برای آشپزخانه کوچک

رنگ های سفید در کابینت های هایگلاس بسیار عالی هستند و برای اکثر آشپزخانه های کوچک از این نوع کابینت با روکش رنگ روشن و خصوصا سفید استفاده می شود . در ادامه به نوع کابینت هایی که جهت آشپزخانه های کوچکتر مناسب هستند خواهیم پرداخت .

البته در مورد رنگ یک نکته دیگر را نیز باید خدمتتان عرض کرد که اگر علاقمند به استفاده از رنگ های ترکیبی هستند و قصد ندارید تا کابینت آشپزخانه کوچک شما فقط در یک رنگ و به شکل یکدست اجرا شود ، میتوانید از ترکیب رنگ های روشن مثل سفید صدفی با روکش های رنگ چوب استفاده کنید . روکش های طرح چوب در رنگ های قهوه‌ای روشن تا تیره با نقش چوبی میتوانند یک گزینه خوب باشند که در تصاویر این صفحه نیز نمونه هایی را مشاهده می کنید .

همچنین می توانید کاشی های سفید روی دیوار را با صفحات سنگ مرمر ترکیب کنید ، که روند تک رنگ را از بین می برد و باعث می شود تمام نوری که وارد می شود بسیار بهتر به نظر برسد .

کابینت مناسب برای آشپزخانه کوچک

علاوه بر رنگ کابینت ، نوع کابینت برای آشپزخانه های کوچک نیز مهم است . بهترین نوع کابینت هایی که میتوان برای متراژ های کوچک تر درنظر داشت ، کابینت های نوع هایگلاس هستند . کابینت هایگلاس دارای مغزی ام دی اف بسیار مقاوم و تنوع بسیار بالا در رنگ است و بر روی کابینت های هایگلاس نمیتوان همانند کابینت های ممبران یا کابینت چوبی ، حکاکی و اجرای طرح داشت در نتیجه ظاهر این کابینت ها بسیار ساده است اما روکش های این کابینت بسیار براق هستند که باعث انعکاس نور محیط و ایجاد دایره دید بیشتر خواهند شد .

طراحی کابینت برای آشپزخانه کوچک

این کابینت ها در برابر حرارت و رطوبت نیز مقاومت خوبی دارند اما تا حد امکان باید از برخورد اجسام تیز به سطح آنها جلوگیری کرد . ترمیم روکش این نوع کابینت ها کمی دشوار است لذا درمراقبت از آنها دقت کافی را داشته باشید . هزینه ساخت کابینت هایگلاس به اندازه کابینت های ممبران و یا چوب و طرح چوب نیست و میتوان برای اکثر منازل با هر میزان بودجه آنها را اجرا کرد . تنوع طرح در این نوع کابینت ها خیلی زیاد نیست ( مثل کابینت ممبران که با دستگاه های مخصوصی بروی آنها طرح ایجاد شده و نهایتا با فشار وکیوم ، رویه کابینت بروی آن چسبانده می شود ) اما تنوع رنگی بسیار بالایی دارند . محبوب ترین طیف های رنگ این نوع کابینت رنگ سفید و سفید صدفی است . سطح روکش این کابینت ها تماما ساده نیست و طرح های بسیار ریز صدف صدفی گاها با رنگ های بسیار ریز در آن مشخص هستند .

این نوع از کابینت ها را میتوان هم به صورت دستگیره دار و هم در درحالت بدون دستگیره ( دستگیره مخفی ) اجرا کرد اما برای مثال در کابینت های ممبران این امکان وجود ندارد و از دستگیره های نوع مدرن و سلطنتی استفاده می شود . یکپارچگی در ساخت ، از جمله ویژگی هی اصلی کابینت هایگلاس است که آن را یک گزینه مناسب برای کابینت آشپزخانه کوچک کرده است .

نهایت استفاده از کابینت در آشپزخانه های کوچک

همانطور که می دانید تصور آشپزخانه بدون کابینت اصلا ممکن نیست و ما همه علاقه داریم تا فضاهای بیشتری در داخل طبقه های کابینت داشته باشیم تا بتوانیم وسایل زیادی را در داخل کابینت ها انبار کنیم . در آشپزخانه های کوچک مطمئنا کابینت هم کوچک تر است اما میتوان با برخی ایده های طراحی از همین کابینت های کوچک نیز استفاده بسیار بیشتری داشت .

کابینت کوچک آشپزخانه

اول از هرچیزی باید دید که آشپزخانه شما با کدام شکل طراحی و ساخته شده ! آیا شکل مربعی دارد ؟ یا به شکل کم عرض با طول زیاد ساخته شده است چرا که برای هر طول از ساخت ابعاد آشپزخانه ، نحوه نصب و طراحی کابینت نیز تفاوت دارد . برای مثال در آشپزخانه هایی به شکل طولی و کم عرض نمیتوان از کابینت هایی با نقشه U استفاده کرد چرا که باعث خفه شدن محیط خواهد شد .

اولین نکته که باید در مورد کابینت آشپزخانه کوچک به آن توجه داشت ایجاد قفسه هایی با ارتفاع مناسب است . گاها مشاهده می شود که در کابینت های دیواری و پایه ، فاصله طبقه ها از هم بسیار زیاد است و باید وسایل را بر روی سر هم قرار داد . در حالی که اگر ارتفاع استاندارد برای طبقه ها رعایت شود ، نهایتا با اضافه شدن یک طبقه دیگر در کنار طبقه های قبلی ، میتوان فضای بیشتری داشت . حتما دقت کنید که افزایش فضاهای بی مصرف باعث خواهد شد تا حجم زیادی از وسایل شما در کابینت ها جا نگرفته و بیرون بماند .

مدل های خلاقانه کابینت کوچک

موضوع مهم بعدی ایجاد فضاهای متراکم تر است . یعنی میتوان بجای اینکه یک کشوی بزرگ با ارتفاع و طول بیشتر داشت ، دو کشو و یا یک عدد کشور با انجام تقسیمات داخلی داشت تا هم لوازم نظم بیشتری داشته باشند و هم اینکه بتوان از فضاهای موحود برای قراردادن هر نوع وسیله استفاده کرد .

در آشپزخانه های کوچک باید توجه ویژه یه گوشه و کنج ها داشت . کنج آشپزخانه معمولا قسمتی است که فقط یک کابینت ساز ماهر میتواند از آن نهایت استفاده را داشته باشد و ایجاد یک فصای کاربردی همانند شکل زیر میتواند منجر به بیشترین استفاده از فضای گوشه شود .

بوفه های تزئینی را فراموش کنید ! در آشپزخانه های کوچک در قدم اول باید در فکر ایجاد فضاهای بیشتر و چندمنظوره برای قراردادن وسایل بود . اگر علاقمند به داشتن بوفه و دکور در کابینت آشپزخانه خود هستید باید این بخش را به قسمت خارج آشپزخانه خود منتقل کنید و یا حدالامکان آن را در ابعاد کوچکتری ایجاد کنید . اگر منزل شما کوچک است ، معمولا آشپزخانه فاقد اوپن و جزیره است تا با ترکیب فضای آشپزخانه و پذیرایی ، منزل بزرگتر به نظر برسد اما اگر اوپن وجود داشته باشد این فضا کوچکتر به نظر می رسد . اکنون تصور کنید که شما یک بوفه تزئینی هم بروی اوپن از نوع متصل به سقف ایجاد کردید و یک مانع دید در مقابل آشپزخانه و پذیرایی ایجاد کردید . در این شرایط ، هم دایره دید کمتر است و هم خودتان احساس خفگی خواهید داشت .

ایده کابینت برای آشپزخانه کوچک

بنابراین اگر علاقمند به داشتن یک فضای تزئینی در آشپزخانه های کوچک هستید سعی کنید این بخش را بسیار کوچک و در قسمتی در نظر بگیرید که دید کل محیط را خراب نکند .

در آشپزخانه هایی که به شکل طولی هستند یعنی عرض آنها کم و طول آنها بیشتر است بهتر است از یک طرف آشپزخانه جهت نصب کابینت استفاد شود و در همین بخش نیز کانتر و سینک و گاز تعبیه شود . اگر فضا بیشتر بود میتوانید در سمت دیگر از کانتر برای غذاخوری و کانتر غذا استفاده کنید . نمونه های مشابه این نوع از کابینت ها را نیز در تصاویر این صفحه می ببیند .

مدل برای کابینت آشپزخانه کم عرض

همیشه برای استفاده هوشمندانه از فضا ، به خوبی نگاه کنید ، زیرا تنها متر مربع مهم نمی باشد ، بلکه اشکال خاص فضایی که در اختیار داریم نیز مهم می باشند. علاوه بر این ، و به ویژه هنگامی که فضای بسیار کمی دارید ، ضروری است که طراحی با دقت انجام شود تا مطمئن شوید که از هر سانتیمتر استفاده می شود .

نورپردازی مناسب

نورپردازی عامل بسیار مهمی در بزرگ جلوه دادن فضای آشپزخانه ها می باشد . اما نورپردازی خوب فقط مربوط به انتخاب لامپ ها نیست ، بلکه جنبه های دیگری  مانند وجود نور طبیعی علاوه بر نور مصنوعی ، دیوارهای صاف طوری که نور را به خوبی منعکس دهند و همچنین کابینت های رنگ روشن نیز مهم هستند .

نور طبیعی فقط هنگام روز وجود دارد و پس از غروب خورشید باید از نور چراغ استفاده کرد . برای آشپزخانه هایی با اندازه کوچک استفاده از لوستر های بزرگ به هیچ عنوان توصیه نمی شود چراکه باعث شلوغی بیش از حد در آن فضای کوچک خواهد شد . اما میتوان بجای لوستر از چراغ های تزئینی چندشاخه مخصوص آشپزخانه استفاده کرد که نور را در جهات مختلف پخش می کنند .

کابینت کوچک آشپزخانه

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد کابینت های هایگلاس سطح براقی دارند و نور بخوبی از این سطوح براق منعکس می شود . اگر آشپزخانه شما دارای کناف سقفی باشد با توجه به قرارگیری هالوژن ها و نور مرکزی ، نور پردازی خوبی در آشپزخانه خود خواهید داشت .

نصب میز و قفسه های شناور

وقتی یک آشپزخانه خیلی کوچک است ، بسیار مهم است که همه چیز در اطراف آن بسیار باز به نظر برسد برای رسیدن به این هدف داشتن میز یا قفسه های شناور یکی از راه حل ها می باشد و میز های مخفی یا تخته کارهای مخفی که زیر پیشخوان و کانتر بصورت ریلی قرار داده می شوند بهترین طراحی هایی هستند که میتوان برای کابینت آشپزخانه کوچک در نظر داشت .

در کل برای فضاهای کوچک استفاده از هرگزینه که بصورت مخفی و ریلی باشد و تنها در مواقع نیاز از آن استفاده کرد در الویت است .

استفاده از فضاهای بالا در آشپزخانه های کوچک

در نهایت ، و به عنوان ایده دیگری برای آشپزخانه های کوچک و کاربردی ، به ارتفاع فکر کنید . اگر در فضای نزدیک به سقف برآمدگی یا بخشی نیست که شما را اذیت کند میتوانید ساخت کابینت را تا سقف ادامه دهید . درتصویر زیر مشاهده می کنید که این کار اگر به درستی انجام شود تا چه اندازه هم وجهه قشنگی دارید و هم فضای بیشتری جهت قراردادن وسایل !

کابینت آشپزخانه مدل کوچک

وسایلی را که کمتر استفاده می کنید در کابینت های بالاتر ذخیره کنید ، ذخیره‌سازی یکی از مهمترین عناصر در یک آشپزخانه کوچک است و با به حداکثر رساندن هر اینچ موجود ، به راه حل های عالی خواهید رسید .

همانطور که می بینیم ، فضاهای بالا در آشپزخانه های باریک از اهمیت ویژه برخوردار می باشند ، زیرا استفاده صحیح از این فضا این امکان را می دهد که فضای داخل آشپزخانه را کمتر شلوغ جلوه دهیم و می توانیم مبلمان بسیار باریک تری را انتخاب کنیم که محدوده عبور را محدود نکند .

کابینت مدل کوچک رنگ سفید

دیوارها همچنین می توانند مکان مناسبی برای قرار دادن وسایل روزمره مانند قاشق ، کفگیر یا ماهی تابه باشند . تعدادی قفسه چوبی روی دیوار برای فنجان یا ادویه جات اضافه کنید ، یا شاید یک میله مغناطیسی برای قرار دادن چاقوها . به هر حال می توان بعضی از لوازم آشپزخانه را به صورت عمودی و به شکل مناسبی بر روی دیوار قرار داد . حتی در آشپزخانه های کوچک میتوان از آبچکان رومیزی یا ایستاده استفاده کرد تا از فضای آبچکان نیز برای ایجاد کابینت جهت قراردادن وسایل استفاده شود .

مدل برای کابینت آشپزخانه کم عرض

به طور خلاصه ، فراموش نکنید که داشتن یک آشپزخانه کوچک به معنی نداشتن یک آشپزخانه خوب نیست و اگر بدانید چگونه این کار را انجام دهید ، و تفکر خلاقانه داشته باشید می توانید این کار را انجام دهید . بنابراین بر روی هر اینچ از فضای آشپزخانه خود حساب کنید و در صورت نیاز به مشاوره تخصصی ، با ما تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + ده =

کابینت آشپزخانه کوچک
مهندس نصرا.. پور منتشر شده در : شهریور ۲۱, ۱۴۰۰
=