کاغذ دیواری آشپزخانه

کاغذ دیواری آشپزخانه

کاغذ دیواری یکی از المان هایی است که میتوانید برای زیبای سازی منزل از آن استفاده کنید . اما آشپزخانه کجای این داستان است و آیا میتوان در داخل آشپزخانه با وجود اینهمه چربی و آلوگی که به نسبت سایر نقاط منزل در آن وجود دارد ، از کاغذ دیواری استفاده نمود . در این مقاله نکات انتخاب کاغذ دیواری آشپزخانه را به شکل کامل با هم بررسی خواهیم کرد .

شاید بسیاری از افراد با شنیدن کلمه کاغذ دیواری هنوز هم به مدل های قدیمی و نازک فکر می کنند که در داخل منازل و در بخش پذیرایی با طرح های گل دار نصب می شد و بیشتر متعلق به دهه 70 بود .اگر نگاهی به طراحی مدرن و دکوراسیون های امروزی بیندازید متوجه خواهید شد که کاغذ دیواری ها در تنوع رنگ و انواع بسیار زیاد ، محل مناسبی را در طراحی دکوراسیون و زیبا سازی منازل پیدا کرده‌اند .

کاغذ دیواری 3 بعدی برای آشپزخانه

کاغذ دیواری های امروزی در نوع های قابل شستشو و با جنسی بسیار مرغوب در بازار وجود دارند . چندین سال قبل کاغذ های تولید کشور ترکیه ، در بازار ایران جای خوبی برای فروش به خود اختصاص دادند . در حال حاضر کاغذ دیواری های داخل کشور با کیفیت ، طرح و رنگ بندی بسیار متنوع تولید و روانه بازار می شوند .

از آنجایی که آشپزخانه نیز یکی از بخش های مهم منزل می باشد ، میتوان در بخش هایی از آن و با درنظر گرفتن نکات کلی ، از کاغذ دیواری بدون مشکل استفاده کرد . همه ما اینگونه دیده و عادت کرده‌ایم که از سرامیک و یا رنگ روغن در پوشش دیوار های آشپزخانه استفاده کنیم و یا در بهترین حالت ، از سنگ های گیوتن برای پوشش پشت سینک یا جلوی کانتر برای پوشش دیوار استفاده کنیم .

کاغذ دیواری انگلیسی برای آشپزخانه

اما تصور کنید که به کمک کاغذ دیواری تا چه میزان میتوان زیبایی و جذابیت را به این بخش از منزل هدیه کرد !!

کاغذ دیواری ها روز به روز شیک تر می شوند و استفاده از آن در خانه های ما بیشتر و بیشتر می شود. در اتاق نشیمن ، اتاق خواب ، راهرو ، حمام  و حتی در آشپزخانه ها نیز از کاغذ دیواری ها استفاده می شود!

انتخاب کاغذ دیواری برای آشپزخانه

کاغذ می تواند حس خاصی به اتاق شما دهد و در نتیجه فضایی با شخصیت و منحصر به فردتر برای شما به ارمغان آورد . آشپزخانه ها دیگر آن مکان خسته کننده و خلوت در خانه نیستند ، آنها با اتاق نشیمن ادغام شده و قلب خانه های ما را تشکیل می دهند . بنابراین ، باید توجه خاصی به دکوراسیون فضای آشپزخانه داشته باشیم و هر یک از اجزای آن را با دقت انتخاب کنیم . مهم ترین نکاتی که هنگام نصب کاغذ دیواری آشپزخانه باید مد نظر داشت :

  • بزرگ یا کوچک بودن آشپزخانه
  • رنگ کابینت آشپزخانه
  • مدل نصب کابینت ها

برای آشپزخانه های کوچک و بزرگ ، انتخاب نوع کاغذ دیواری با توجه به رنگ و زیباسازی محیط بسیار متفاوت است . در ادامه این گزینه ها را به شکل کامل بررسی خواهیم کرد . کاغذ دیواری به آشپزخانه شما یک احساس خاصی می بخشد بدون آنکه نیاز به اصلاح آن داشته باشید . اگر تصمیم دارید نظر خود را عوض کنید می توانید به سادگی آن را تغییر دهید.

کاغذ دیواری برای آشپزخانه

در ابتدا ممکن است این سوال را بپرسید که چرا کاغذ دیواری را در آشپزخانه نصب کنیم ؟ آشپزخانه ها به طور فزآینده دارای طرح های مدرن تری هستند ، آنها عملاً با دکوراسیون بقیه خانه ترکیب می شوند . با قرار دادن کاغذ دیواری در یک راستا با بقیه عناصر منزل ، یک دکوراسیون شیک به دست خواهید آورد .

کاغذ دیواری برای آشپزخانه

کاغذ دیواری که برای آشپزخانه انتخاب می شود باید از جنس مرغوبی باشد . اول از همه به این نکته توجه کنید که بیشتر فضای آشپزخانه را کابینت آشپزخانه تشکیل داده و به همین دلیل فضا برای استفاده از کاغذ دیواری زیاد نیست . البته در آشپزخانه های بزرگ ممکن است یک دیوار کلا جنبه تزئینی داشته باشد و شما در این دیوار بتوانید از یک کاغذ دیواری با طرح جذاب استفاده کنید .

  • آشپزخانه دارای جزیره

آشپزخانه ها در حالت کلی ممکن است چندین مدل باشند . حالت اول آشپزخانه هایی هستند که دارای جزیره هستند . این نوع آشپزخانه ها معمولا بزرگ هستند و در آنها اکثر بخش های دیوار آشپزخانه را کابینت تشکیل میدهد و فضای بسیار کمی در بین کابینت ها و بالای کانتر جهت پوشش با کاغذ دیواری وجود دارد . در این نوع آشپزخانه ها هم از رنگ های روشن و هم از رنگ های تیره کاغذ دیواری میتوانید استفاده کنید ، چرا که نصب کاغذ دیواری در این طیف از آشپزخانه ها ، در هرصورت به جذابیت آشپزخانه اضافه خواهد کرد .

طرح کاغذ دیواری برای آشپزخانه

چون ابعاد آشپزخانه بزرگ است ( با توجه به نصب جزیره ) میتوان با رنگ تیره و طرح های ساده در بخش دیوار بالای کانتر ، جلوه بسیار زیبایی به آشپزخانه داد . رنگ های روشن نیز باعث هرچه بهتر دیده شدن کلیت کار خواهند شد . بنابراین در آشپزخانه های بزرگ دست شما برای استفاده ار کاغذ دیواری های متنوع باز تر است . فقط دقت داشته باشید که کاغذ دیواری را از جنس قابل شستشو انتخاب کنید. نقش کاغذ دیواری در آشپزخانه های بزرگ با توجه به ابعاد ، میتواند از طرح های شلوغ نیز باشد .

در حالت دیگری خود جزیره نیز کاغذ می شود ، که در این حالت جزیره شما باید ساده بوده و فاقد کابینت باشد چرا که در صورت داشتن کابینت و بوفه روی جزیره امکان نصب کاغذ وجود ندارد .

  • آشپزخانه کوچک

برای آشپزخانه های کوچک ، انتخاب و نصب کاغذ دیواری آشپزخانه کمی دشوار است . در آشپزخانه های کوچک فضای زیادی برای نصب کاغذ وجود ندارد چرا که به دلیل جاسازی اکثر لوازم ، بیشتر قسمت های آشپزخانه کابینت می شود . اما فضای بین کابینت ها و بخش کانتر از جمله قسمت هایی هستند که میتوانند کاغذ شوند .

طرح زیگزاگ کاغذ دیواری برای آشپزخانه

نکته اول و مهم در رنگ کابینت های آشپزخانه های کوچک است . اگر کابینت ساز شما کاربلد باشد ، مطمئنا از جنس مرغوب و رنگ های روشن برای ایجاد دید بیشتر در آشپزخانه کوچک شما استفاده کرده است . کابینت های هایگلاس و رنگ روشن انتخاب مناسبی برای فضای کوچک هستند . کابینت ممبران برای فضای کوچک به هیچ عنوان توصیه نمی شود .

بناربراین کاغذ دیواری آشپزخانه های کوچک نیز باید به نسبت بارنگ کابینت ها هماهنگی داشته باشد . به این ترتیب لازم است تا از رنگ های روشن مثل سفید ، کرم صدفی و … استفاده کرد . استفاده از ذنگ های تیره همچون مشکی و خاکستری برای کاغذ کردن زیاد مناسب نخواهد بود مگر اینکه در بخش کوچکی از آشپزخانه بخواهید از رنگ تیره کاغذ دیواری استفاده کنید .

نقش ساده کاغذ دیواری برای آشپزخانه

نکته مهم دیگر در مورد آشپزخانه کوچک این است که هرگز سرتاپای آشپزخانه کوچک ، کاغذ دیواری اجرا نمی شود چرا که در اینصورت فضای شما حتی اگر از کابینت رنگ روشن نیز استفاده کرده باشید بیشتر و بیشتر کوچک به نظر خواهد رسید . پس در آپشرخانه هایی با ابعاد کمتر بهتر است یک یا دو بخش کوچک را نهایتا کاغذ نصب کنید .

 

طرح کاغذ دیواری ها در آشپزخانه هایی با ابعاد کوچک تر حدالامکان از طرح های ساده باشد . طرح های بسیار شلوغ و حتی طرح های میوه و استوایی معمولا جلوه خوبی برای آشپزخانه کوچک ندارند .

آشپزخانه های دارای اوپن

گزینه بعدی آشپزخانه هایی هستند که دارای اوپن می باشند . اوپن را میتوان برای آسپزخانه بزرگ و همچنین کوچک طراحی کرد اما باید توجه کنید که اگر آشپزخانه شما بزرگ و دارای اوپن است ، از کاغذ دیواری هایی استفاده کنید که همسو با رنگ پذیرایی شما باشد .چرا که اوپن باعث می شود تا آشپزخانه و منزل تقریبا با هم ادغام شوند پس نباید انتخاب رنگ وطرح کاغذ به نوعی باشد که آشپزخانه تماما از منزل جدا شود مگر اینکه شما قصد داشته باشید تا این کار را انجام دهید .

طرح ساده برای کاغذ دیواری آشپزخانه

در آشپزخانه های اوپن گاها مشاهده می شود که از یک طرح چاپی مثلا طبیعت برای جلو اوپن استفاده می شود که این گزینه نیز بستگی به روح کلی منزل شما دارد .

آشپزخانه های تفکیک شده

با قرار دادن کاغذ دیواری ، می توانید محیط های مختلفی را در آشپزخانه ایجاد کنید . به عنوان مثال ، می توانید کاغذ دیواری را در قسمتی که میز یا اپن آشپزخانه قرار دارد نصب کنید و بدین ترتیب بین منطقه پخت و غذاخوری تفاوت قائل شوید.  در برخی آشپزخانه ها مشاهده می شود که محل پخت و پز و محل غذاخوری از هم جدا شده ! یعنی توسط کابینت ، یک بخش از آشپزخانه تماما به قسمت غذاخوردی تبدیل شده ، در این قسمت عداخوری میتوانید برای دیوار پوشی از کاغذ دیواری هایی استفاده کنید که جدا شدن این محل از آشپزخانه را بخوبی نمایش دهد .

کاغذ دیواری برای آشپزخانه

گاها برای اطراف پنجره های آشپزخانه از کاغذ دیورای های طرح میوه و استوایی استفاده می شود .

نصب کاغذ دیواری آشپزخانه

آشپزخانه های اکثر ما ایرانیان توسط کاشی و سرامیک پوشش داده شده . اگر در اینگونه آشپزخانه هایی قصد نصب کاغذ دیواری آشپزخانه دارید میتوانید از چندین راه استفاده کنید . اولین و درست ترین راه که البته کمی هزینه زیادی داشته و زمان بیشتری نیز سپری خواهد شد ، حالتی است که شما تمامی کاشی های آشپزخانه را تخریب نموده و یک زیرسازی مناسب جهت نصب کاغذ ایجاد کنید . اگر قصد دارید تا یک عمر برای همیشه با خیال راحت ، تغییرات کلی در آشپزخانه خود ایجاد کید ، بهترین روش همین است .

طرح کاغذ دیواری برای آشپزخانه مشکی

حالت دوم این است که از روی کاشی های آشپزخانه ، یک لایه بتونه اجرا کنید و سپس از روی بتونه ، کاغذ را بچسبانید ، این روش زیاد توصیه نمی شود چرا که اولا عمر بتونه به میزان قابل قبول نیست و دوما در صورت ایجاد تغییرات دمایی ، کاغذ از بتونه جدا خواهد شد که در آشپزخانه بسیار مرطوب و مناطق سردسیر کشور ، این مورد بیشتر اتفاق خواهد افتاد .

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری برای آشپزخانه

مورد سوم که اصلا توصیه نمی شود ، ایجاد زخم های متعدد بر روی کاشی است . یعنی بر روی همان کاشی های آشپزخانه ، ضربات متعددی وارد شده و رویه کاشی ها را تخریب کنید و سپس از روی آن ، کاغذ دیواری اشپرخانه را بچسبانید که روشی سریع تر ولی بی کیفیت است . در حالت کلی روش اول کاملا معقولانه و با ماندگاری بیشتر است .

طرح های مناسب کاغذ دیواری برای تمامی آشپزخانه ها

در بخش بالا در مورد آشپزخانه و ابعاد آن و همچنین تاثیر آن بر روی انتخاب رنگ و طرح آشپزخانه صحبت کردیم . اما در این کاغذ دیواری ها ، نقش هایی نیز وجود دارند که عمومی تر بوده و برای اکثر آشپزخانه ها قابلیت استفاده دارند .

یکی از این طرح های محبوب ، طرح های چهارخانه یا همان خطوط افقی عمودی هستند . استفاده از این نوع کاغذ ها چندین مزیت دارد . اول اینکه خطوط افقی باعث بلند تر دیده شدن سقف و خطوط عمودی باعث بزرگتر دیده شدن فضا می شوند . استفاده از رنگ روشن در این طرح بسیار جالب خواهد بود .

مدل مناسب کاغذ دیواری برای آشپزخانه

همچنین طرح های زیگزاگ نیز باعث بازی با چشم می شوند . در آشپزخانه های بزرگ میتوانید هم از رنگ روشن و هم از رنگ های خاکستریه این طرح ها استفاده کنید . در آشپزخانه های کوچک نیز میتوانید یک بخش از آشپزخانه را با طرح زیگزاگ رنگ خاکستری پوشش دهید .

طرح های سه بعدی برای همه آشپزخانه های توصیه نمی شود . طرح های 3 بعدی معمولا از 3 یا 4 متری بخوبی برجستگی خود را نشان میدهند در محیط های کوچک این طرح سه بعدی جلوه بصری خوبی ایجاد نمی کند و بهتر است استفاده نشود .

طرح گل کاغذ دیواری برای آشپزخانه

طرح بعدی که مناسب برای همه آشپزخانه ها می باشد . در حالت کلی طرح‌های خلوت با رنگ‌های روشن را می‌توانید در بخش‌های مختلف آشپزخانه استفاده کنید.

نصب کاغذ در کدام بخش آشپزخانه ممنوع است ؟

در حالت کلی شما مختار هستید تا در بخش هایی از آشپزخانه که با سلیقه خودتان است ، از کاغذ دیواری استفاده کنید اما قسمت هایی در آشپزخانه هستند که نصب کاغذ بر روی آنها یا جلوه ماسبی ایجاد نمیکند و یا اینکه عمر کاغذ در آن بخش ها کمتر است . یکی از محل هایی که برای نصب کاغذ دیواری آشپزخانه توصیه نمی شود سقف است . گرچه گاها مشاهده می شود که از طرح های ساده برای سقف استفاده می شود اما معمولا هزینه کردن برای کاغذ کردن سقف آشپزخانه توصیه نمی شود . این طرح را بیشتر در کافه های بسیار بزرگ مشاهده می کنید .

کاغذ دیواری مناسب برای آشپزخانه

همچنین محل هایی همچون دیوارهای کنار گاز و ظرفشویی ! این دیوارها در معرض رطوبت ، حرارت و چربی قرار دارند و باعث کثیف شدن کاغذ دیواری و ایجاد منظره‌ ناخوشایند می‌شوند.

مزایای کاغذ دیواری در آشپزخانه

پس اکنون متوجه شدید کاغذ دیواری های مخصوص آشپزخانه وجود دارند که در برابر گرما و بخار مقاوم می باشند . آنها همچنین به راحتی تمیز می شوند و با عبور یک پارچه مرطوب به راحتی می توانید آن را تمیز کنید. این کاغذ دیواری های آشپزخانه استحکام و دوام زیادی را ارائه می دهند . در حالت کلی باید کاغذ دیواری آشپزخانه دارای ویژگی های زیر باشد :

  • باید حتما قابل شستشو و نظافت باشد
  • کیفیت و ضخامت قابل قبول داشته باشد
  • دارای رنگ های تیره و همچنین طرح های بسیار شلوغ نباشد

زمانی که شما از کاغذ دیواری قابل شسشتو بجای کاشی و سرامیک استفاده می کنید اول اینکه باعث گرمی محیط خواهید شد ، به این دلیل که شما در هر فصل از سال که به سرامیک های دیوار آشپزخانه دست بزنید خواهید دید که سرمای زیادی در روی آنها سوار است مخصوصا در فصل زمستان این سرامیک ها باعث اتلاف شدید انرژی می شوند چرا که سرما همواره جادب گرما است و این سرامیک ها تمامی گرمای منزل را به سمت خود جذب می کنند و هرگز نیز این کار تمام نخواهد شد ، و دوم اینکه نمای بهتر و بازتری خواهید داشت .

سئوالات متداول
کاغذ دیواری مناسب برای تمامی آشپزخانه ها ؟

طرح های چهارخانه و زیگزاگ با رنگ های روشن را میتوانید برای تمامی آشپزخانه های کوچک و بزرگ استفاده کنید .

جنس کاغذ دیواری آشپزخانه باید چگونه باشد ؟

کاغذ دیواری آشپزخانه باید حتما قابل شستشو و قابل نظافت کاری بوده و جنس آن نیز مرغوب باشد .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

کاغذ دیواری آشپزخانه
مهندس نصرا.. پور منتشر شده در : شهریور ۲۰, ۱۴۰۰
=