استفاده بهینه از فضای آشپزخانه

روش استفاده بهینه از فضای آشپزخانه

جهت استفاده بهینه از فضای آشپزخانه میتوانید با به کارگیری چند راهکار ساده ، چندین برابر بازدهی بیشتری داشته باشید . این راهکار ها را میتوان در آشپزخانه هایی با کابینت آشپزخانه بزرگ و یا کابینت های کوچک اجرا نمود . در حال حاظر تعداد کابینت سازان بسیار زیاد شده اما در این بین باید توجه داشت که چه کسی حقیقتا با مهارت کافی در این زمینه فعالیت می کند .

ساخت کابینت در ظاهر ، اندازه گیری ، برش چوب و نهایتا نصب به نظر میرسد اما در حقیقت اینگونه نیست ! ساخت کابینت برای آشپزخانه هزینه نسبتا زیادی دارد و نهایتا بتوان یکبار در طول یک دهه برای نصب و تغییرات آن هزینه کرد . پس باید این کار توسط مجموعه‌ای با مهارت کافی انجام شود . اندازه گیری ابعاد محل و طراحی یک کابینت متناسب با همان محل بسیار اهمیت دارد . اگر بخش بندی ، قفسه بندی و ابعاد کابینت به درستی اندازه گیری نشده و برش داده نشود ، جای گیری لوازم آشپزخانه داخل آن سخت تر خواهد بود .

استفاده بهینه از فضای آشپزخانه در کشو

یک کابینت ساز ماهر بخوبی از ابعاد مناسب کمد ها ، کشوها ، کابینت های دیواری و پایه اطلاع دارد و به همین تریتب نسبت به محیط مدنظر شما ، برش را انجام داده و نصب را شروع خواهد کرد . تصور کنید که کابینت های دیواری شما در هر طبقه فضای اضافی زیادی دارند . در این حالت بخش زیادی از کابینت بلا استفاده است و شما جهت استفاده بهینه از فضای آشپزخانه در داخل این نوع کابینت ها ، یا از پایه ها و طبقه های کمکی اسفاده کنید و یا اینکه بی خیال استفاده از همه فضای کابینت شوید . پس مهم ترین موضوع در استفاده بهینه از فضای آشپزخانه ، در قدم اول این است که کابینت های مناسبی در داخل آشپزخانه داشته باشیم .

استفاده بهینه از فضاهای آشپزخانه

همانطور که گفته شد در گام اول باید به داشتن کابینت هایی جادار توجه کنید . هر اندازه که کابینت های آشپزخانه جادار باشند ، محیط شما نیز بسیار مرتب است . اگر به هر دلیل فضای زیادی داخل کابینت های آشپزخانه شما بلا استفاده مانده است میتوانید از برخی تکنیک ها استفاده کنید . کشو های آشپزخانه یکی از قسمت هایی است معمولا داخل آنها وسایل را به همین شکل پخش و پلا می کنید اما میتوان هم وجهه قشنگ تری به آنها داد و هم از تمامی فضای داخل آن استفاده کرد . شما هنگام ساخت کابینت میتوانید به طراح و سازنده خود تاکید کنید که داخل کشو ها را برای شما به درستی بخش بندی کند و یا اگر ساخت کابینت شما به اتمام رسیده ، میتوانید از هولدرهای چوبی یا پلاستیکی که در بازار وجود دارد استفاده کنید .

استفاده بهینه از فضای کشو آشپزخانه

این هولدر ها را میتوانید با قیمت کمتری خریداری نموده و داخل کشوهای کابینت قرار دهید تا فضای شما بسیار مناسب و متناسب با نیاز شما تقسیم بندی شود .  همچنین اگر در داخل کابینت های دیواری یا پایه بخش های اضافی و بلااستفاده دارید ، میتوانید با افزودن کشو های مناسب در داخل این قسمت ها ، فضاهای بلااستفاده را از میان برداشته و از آنها استفاده بهتری کنید .

جادار کردن کشوی آشپزخانه

داخل درب های کابینت میتوانند محل خوبی جهت آویزان کردن وسایل اضافی باشند . میتوانید از آویز های جیب دار در داخل کابینت و سمت داخلی درب کابینت استفاده نموده و مواد غذایی خشک و فاسد نشدنی را داخل آنها قرار دهید . این یک راهکار قدیمی برای آشپزخانه های کوچک جهت استفاده بهینه از فضای آشپزخانه است .

جادار کردن کشو های بزرگ کابینت

این کار را میتوانید برای کابینت های پایه در بخش زیر سینک بخوب انجام دهید . کافیست تا چند آویز کوچک از نوع پشت چسبی خربداری کنید و با فاصله های مناسب از هم چسبانده و از آنها برای آویزان کردن وسایل کوچک استفاده کنید .

دقت کنید که در چیدمان وسایل آشپزخانه ، اگر کمبود فضا دارید ، از چیدن لوازم با فاصله زیاد از هم پرهیز کنید . همچنین در محیط های کوچک به فکر ایجاد قفسه های تزئنیی یا بوفه نباشید چرا که استفاده از فضای جادار ، بیشتر اهمیت دارد تا یک بوفه صرفا جهت دکور !

کشوی جادار برای آشپزخانه

طراحی کابینت بسیار مهم است . در طرح های کابینت مدرن از جاسازی های مخفی بسیار استفاده شده است . مثلا تخته کار های کشویی که نمونه آن را در تصاویر مشاهده می کنید و یا پنتری هایی که نهایت استفاده از یک فضا با عرض کم و طول زیاد را فراهم می کند . هر اندازه که بتوانید فضاهای بیشتری از داخل کابینت ها را استفاده کنید ، بی نظمی در ظاهر آشپزخانه نیز کمتر خواهد شد .

قفسه های دیواری مناسب

گاها در داخل آشپزخانه اینگونه پیش می‌آید که فضای بین کابینت ها خالی میماند که دلیل آن ممکن است فاصله بین دیوار ها یا برآمدگی و ناهمواری باشد . میتوانید در این قسمت از قفسه های مشبک دیواری برای آویزان کردن ظروف آشپزخانه و یا قفسه های طبقه دار برای جای گذاری لوازم استفاده کنید .

استفاده از درب داخل کابینت

در آشپزخانه های کوچک سعی کنید از دیوارها نهایت استفاده را داشته باشید . البته باید به این نکته دقت داشت که نباید این کار مسبب شلوغ شدن بیش از حد آشپزخانه شود چرا که علی رغم استفاده بهینه از فضای آشپزخانه ، باید توجه کنید که از ایجاد شلوغی زیاد پرهیز شود .

ایده استفاده از دیوار آشپزخانه

گاها کناره های کابینت نیز محل مناسبی میتواند برای ایجاد یک آویز باشد . در کناره های کابینت میتوان از یک دسته فلزی استفاده کرد و از آن به عنوان یک آویز مناسب استفاده نمود . این موارد نمونه هایی هستند که به شما کمک خواهند کرد تا با ایده گرفتن ، استفاده بهینه از فضای آشپزخانه خود داشته باشید .

استفاده از آبچکان مناسب برای آشپزخانه

در آشپزخانه های کوچک آبچکان یکی از لوازمی است که ممکن است نتوان آن را داخل کابینت جای داد . در آشپزخانه های بزرگ معمولا به این شکل است که نصف کابینت بالای سینک جهت قراردادن آبچکان در نظر گرفته می شود . اما در آشپزخانه های کوچک ، به دلیل اینکه فضای بیشتری از کابینت داشته باشیم ، معمولا آبچکان را داخل کابینت درنظر نمی گیرند و راه حل این است که از آبچکان های رومیزی یا آبچکان های ایستاده استفاده کرد . به این ترتیب هم فضای بیشتری داخل کابینت ها داریم و هم اینکه آبچکان را در محل مناسبی قرار داده‌ایم .

استفاده از فضاهای بلا استفاده در آشپزخانه

برای اینکه از فضاهای بلااستفاده در آشپزخانه بخوبی استفاده کنید فقط باید چند دقیقه به تماشای آشپزخانه خود بپردازید . با چندثانیه نگاه خواهید فهمید که از چه محل هایی میتوانید بخوبی استفاده کنید . بخش بالای کابینت ها اگر خالی باشد میتوانید از آنها برای جای گذاری لوازم کم کاربرد آشپزخانه همچون چرخ گوشت ، آبمیوه گیری و درکل وسایلی که هرروز مورد استفاده نیستند کمک بگیرید .

استفاده ار فضای زیر کابینتایجاد کشو داخل کشو های کابینتمدل پنتری آشپزخانهمدل کشوی گوشه برای کابینت

البته قبلا در مقاله ” آشپزخانه مرتب ” اشاره کرده‌ایم که فضای بالای کابینت ها را بسیار شلوغ نکنید چرا که نمای خوبی نخواهد داشت اما در آشپزخانه های کوچک ، باید از هر فضایی استفاده کرد تا بتوان لوازم بیشتری را داخل آشپزخانه جای گذاری و مدیریت کرد . گاها تحت شرایطی باید از منظم بودن کمی دور شد اما تا حد امکان اصل منظم بودن را نیز در نظر داشت .

استفاده از وسایل مناسب

یکی از مواردی که مشاهده می شود این است که لوازم آشپزخانه در کل بزرگ هستند ، البته که نمیتوان وسایل آشپزخانه همچون گاز و یخچال و لوازم این چنین را به راحتی عوض کرد اما اگر در ابتدای راه هستید ، سعی کنید تا لوازمی با ابعاد بسیار بزرگ خریداری نکنید . امروزه جمعیت خانواده ها بسیار کم بوده و آپارتمان ها نیز کوچک هستند به همین خاطر اکثر لوازم منزل به سمت مینیمال شدن حرکت می کنند .

تخته کار مخفی آشپزخانه

امروزه اکثر اجاق گازهای آشپزخانه در حالت رومیزی خریداری می شوند و اجاق گازهای فردار بسیار بزرگ در منازل جدید کم دیده می شوند . چرا که با یک اجاق گاز 4 شعله جمع و جور و نهایتا یک مایکروفر میتوان هم از فضایی که اجاق گاز زمینی اشغال میکند استفاده بیشتری داشت و هم اینکه هزینه های خرید را کمتر کرد .

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − سه =

استفاده بهینه از فضای آشپزخانه
مهندس نصرا.. پور منتشر شده در : شهریور ۱۵, ۱۴۰۰
=