چگونه آشپزخانه مرتبی داشته باشیم

آشپزخانه مرتب

آشپزخانه مرتب یکی از مواردی است که کمتر اتفاق می افتد از این جهت که آشپزخانه محلی است که کدبانوی خانه داخل آن ساعت زیادی از روز را حضور دارد و به دلیل پخت و پز ، دائما وسایل مختلف در آن جابجا می شود . آشپزخانه عموما از زمان شب آخروقت تا صبح اول وقت تمیز و مرتب است اما در این بین میتوان با رعایت یکسری نکات کلی ، همواره حتی در حین کار نیز آشپزخانه مرتبی داشت .

در قدم اول باید دقت کرد که بزرگترین المان ها همچون کابینت آشپزخانه و نیز کوچکترین آنها همچون ظرف قاشق چنگال ، همگی در کنارهم ، از این جهت که باعث دیزاین بهتر آشپزخانه شما می شوند ، لذا باید توجه درستی به چیدمان لوازم ، دیزاین کابینت و سایر گزینه ها داشت .

داشتن یک آشپزخانه مرتب سخت نیست ، کافیست تا موارد ساده‌ی ذکر شده در این مقاله را رعایت کنید . برای داشتن یک آشپزخانه مرتب میتوانید روی گزینه های زیر کار کنید .

آشپزخانه مرتب با کابینت مرتب

کابینت آشپزخانه اصلی ترین عنصر برای جای گذاری و انبار کردن وسایل و لوازم است . در گام اول ، باید کابینت های آشپزخانه شما به نوعی باشند که هم جادار باشند و هم بتوان اکثر لوازم را داخل کابینت ها قرار داد . دوم اینکه طرح و دیزاین کلی کابینت نیز ، به زیباتر شدن آشپزخانه کمک کند . اگر در گام های اولیه طراحی آشپزخانه و اجرای کابینت هستید به این نکته توجه کنید .

در مورد رنگ کابینت خود بسیار دقت داشته باشید ، چرا که رنگ های تیره اگر به درستی اجرا نشوند ، بخودی خود نمای خوبی برای آشپزخانه نخواهد داشت ، به همین دلیل کابینت های مدرن اکثرا در رنگ های روشن اجرا می شوند .

کابینت آشپزخانه لزوما به شکل یک انبار ساخته نمی شود ، یعنی در بخش های مختلفی از کابینت میتوان از درب های دکوری برای بوفه و افزایش زیبایی استفاده کرد . در این بوفه ها دقت داشته باشید ک به به هیچ عنوان از اکسسوری های زیاد استفاده نکنید . قراردادن 1 یا نهایتا 2 ظرف تزئینی در هرطبقه بوفه کفایت می کند .

نکات یک آشپزخانه مرتب

همچنین ممکن است کابینت شما در قسمت هایی دارای طبقه بوده و فاقد درب باشد ( درب باز ) ، در این حالت نیز باید دقت داشته باشید که قراردادن لوازم به شکل پراکنده داخل این قسمت ها ، وجه کل کابینت های منظم شما را خراب خواهد کرد . به همین دلیل به این نکات ریز باید دقت شود . ظروف ادویه ، ظروف روغن و هولدر کفگیر ها یا کارد و چاقو معمولا وسایلی هستند که در این بخش ها قرار میگیرند .

آشپزخانه مرتب با کانتر مرتب

از آنجایی که کانتر آشپزخانه همواره محل کار متداوم است و هر ابزار و لوازمی که جهت تهیه غذا نیاز باشد برروی کانتر قرار میگیرد تا از آنها استفاده شود ، به همین خاطر پس از اتمام کار باید نسبت به تمیز کاری آن اقدام کرد چرا که این بخش مستقیما در چشم است و باعث شلوغی آشپزخانه خواهد شد . کانتر ها یا همان محل کار آشپزخانه ، ممکن است روی جزیره آشپزخانه باشد ، یا روی اوپن و یا کانتر کابینت هایی پایه ، در هر صورت باید از قراردادن لوازم اضافی روی آنها خودداری کرد . در آشپزخانه های امروزی ، محل مناسبی برای قرارگیری مایکروفر و یا ماشین لباسشویی تعبیه می شود و به این ترتیب کانتر آشپزخانه شما بسیار خلوت خواهد شد .

مرتب کردن کشوی کابینت

در حالتی که آشپزخانه ساکت است ، معمولا یک عدد گلدان و یا ظرف میوه بر روی کانتر و جزیره قرار می گیرد . گاها مشاهده می شود که لوازم خانه و یا اسباب بازی های یچه بیشتر از اتاق خواب ، روی کانتر و اوپن آشپزخانه ریخته است که خودبخود باعث ایجاد فضای شلوغ شده است .

بر روی کانتر سعی کنید تا لوازم اضافی قرار ندهید چون این قسمت مستقیما در دامنه دید بیننده است . به لوازمی که اکنون روی کانتر آشپزخانه شما قرار دارد توجه کنید ! خواهید دید که اکثر آنها حتی یکبار هم در هفته توسط شما استفاده نمی شوند . پس این لوازم را از روی کانتر آشپزخانه برداشته و در کابینت های پایه یا دیواری جاسازی کنید .

اگر تستر یا ظروف ادویه شما بر روی کانتر قرار دارد بهتر است در یک سمت از کانتر و در بخش گوشه آن قرار دهید تا بیشتر جلوی چشم نباشند .

جانمایی درست لوازم در آشپزخانه

برای داشتن یک آشپزخانه مرتب ، لازم است تا شما کمی به چیدمان اهمیت دهید . برخی لوازم داخل آشپزخانه هستند که کدبانوی منزل ترجیح میدهد درون کابینت های آشپزخانه قرار نگرفته و در داخل آشپزخانه نمایان باشند . لوازمی همچون چرخ گوشت ، قهوه ساز ، آبمیوه گیری و …

در آشپزخانه های کوچک توصیه میکنیم به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید به این دلیل که در آشپزخانه هایی با ابعاد کوچک تر ، بخودی خود فضا برای کار کم است و کدبانوی خانه با افزایش لوازمی که دم دست او قراردارد ، بیشتر به اذیت خواهد افتاد . اما اگر آشپزخانه شما بزرگ است میتوانید با یک چیدمان درست نه تنها باعث شلوغی آشپزخانه نشوید بلکه به زیبایی آن نیز اضافه کنید .

اگر کانتر سمت سینک شما در روی کابینت های پایه ، بزرگ است ، میتوانید تعداد 3 یا 4 عدد از وسایل پراستفاده همچون تستر یا قهوه ساز و چای ساز را با رعایت فواصل مناسب روی کانتر خود قرار دهید . همرنگ بودن لوازم شما نیز تاثیرگذار است . اگر وسایل شما در رنگ های مختلف باشد ، کمی نمای جذاب به محیط نخواهد داد اما لوازم همرنگ ، یکپارچگی بیشتری ایجاد می کنند .

ظروف ادویه جات نیز یکی از لوازم پرکاربرد هستند . بسته به نوع دیزاین کابینت آشپزخانه ممکن است این لوازم روی کانتر باشند ، یا داخل کابینت های دیواری و یا داخل کشو کابینت های پایه ، به همین جهت اگر از این ظروف بیشتر استفاده میکنید و قصد دارید تا همیشه در روی کانتر در دسترس شما باشند ، میتوانید از یک ست زیبا و یکدست برای ظروف ادویه استفاده کنید تا نمای خوبی هم به آشپزخانه داده باشید .

مرتب کردن کشوی کابینت

لوازم آشپزخانه را در بالای کابینت ها یا یخچال جاسازی نکنید . در آشپزخانه های کوچک گاها مشاهده می کنیم که کابینت آشپزخانه در بخش کابینت های دیواری ، فاصله کوتاهی از بالای کابینت تا سقف دارد ، و کدبانوی خانه از این بخش برای قرار دادن لوازم آشپرخانه همچون چرخ گوشت و .. و یا لوازم اضافی استفاده می کنند . بالای یخچال نیز ازجمله بخش هایی است که مدت زیادی شاهد قرار گرفتن ترازوهای آشپزخانه بروی آن بودیم و خودتان هم اکنون با یک تصویر سازی ذهنی مشاهده می کنید که چقدر نمای آشپزخانه را خراب می کردند .

دسته گل های بسیار شلوغ را داخل آشپزخانه خود قرار ندهید . محل مناسب برای قرارگیری گلدان ها ، داخل پذیرایی و سایر بخش های منزل است به همین ترتیب سعی کنید تا بیشتر از گل های کوچک زینتی در آشپرخانه برای زیبایی استفاده کنید .

درب کابینت ها را باز نگذارید ، در بخش آبچکان های آشپزخانه که داخل کابینت قرار دارند ، و یا بخش هایی که بصورت اهرمی داخل کابینت شما باز و بسته می شوند ، دقت داشته باشید که پس از اتمام کار درب آنها را ببندید ، آبچکان به این دلیل که حامل ظروف زیادی است و پس از شستن طروف ، هر رنگ ظرفی داخل آن مشاهده می شود ، اول از همه سعی کنید که بعد از شستن ظروف ، درب بخش آبچکان را ببندید . پس از خشک شدن ظروف نیز سعی کنید تا سریعا آنها را جمع کنید تا نمای شلوغ این قسمت نیز از میان برداشته شود !

در آشپزخانه های بزرگ ، بخش آبچکان درون کابینت های دیواری قرار می گیرد ، اما درآشپزخانه های کوچک ممکن است آبچکان نوع رو میزی یا دیواری و ایستاده استفاده شود . در این مورد نیز نکات گفته شده را رعایت کنید .

لوازمی همچون سطل زباله ، یا جارو و تی زمین شوی را سعی  کنید داخل کابینت ها قرار دهید .برای سطل زباله که کابینت زیر سینک بهترین گزینه است اما برای تی و جارو اگر ابعاد بزرگی دارند ، سعی کنید از انباری منزل استفاده کنید . اگر به همین موارد کم کم دقت شود ، خواهید دید که همیشه آشپزخانه شما مرتب و منظم است .

از قراردادن ظروف و قابلمه برروی گاز ، زمانی که به آنها نیاز ندارید پرهیز کنید . پس از گرم کردن غذا و نوش جان کردن آن ، ظرف غذا را از روی گاز برداشته و در یخچال قرار دهید ( البته دقت کنید که ظروف بسیار گرم نباشند ) .

مرتب سازی فقط برای ظاهر اشپزخانه ؟

خب تمامی مواردی که تاکنون خدمت شما معرفی کردیم و بسیار هم ساده بودند ، همگی مربوط به منظم کردن ظاهر آشپزخانه بودند که نهایتا در نمای ظاهری یک آشپزخانه مرتب داشته باشیم . اما فقط ظاهر آشپزخانه باید مرتب باشد ؟ مرتب سازی داخل کابینت ها ، یخچال ، کشو ها مهم نیست ؟ حتما که مهم است . پس در این بخش به نکاتی خواهیم پرداخت که برای منظم سازی داخل آشپزخانه شما بیشتر کمک می کنند .

بازهم گزینه اول مربوط به کابینت آشپزخانه شما است . در ساخت کابینت یک نکته مهم وجود دارد که مربطو به تعداد طبقه های داخل کابینت است و اگر ارتفاع طبقات بسیار زیاد باشند ، و ارتفاع لوازم شما از 70% کل ارتفاع طبقه کمتر باشد ، دراینصورت فضای بی مصرف زیادی داخل کابینت باقی خواهد ماند که شما نمیتوانید در آن وسیله خاصی را جای گذاری کنید . بنابراین باید ساخت کابینت توسط یک فرد کاربلد انجام شود تا نهایت امکان استفاده از فضای کابینت را داشت .

البته داخل بازار طبقه های متحرک وجود دارند که چوبی یا فلزی هستند و شما میتوانید درون قفسه های کابینت قرار داده و تعداد طبقات را افزایش دهید . این طبقه های کمکی معمولا در 1 طبقه ساخته می شوند .

افزایش تعداد طبقات کابینت

مورد بعدی مرتب سازی کشور های داخل آشپزخانه است . کشو ها نیز از جمله بخش هایی هستند که اکثرا با آن مشکل داریم . کشوهایی که برای آشپزخانه ساخته می شوند یا ارتفاع بزرگی دارند و یا طول بیشتر ! برای کشو های آشپزخانه نیز هولدر هایی وجود دارند که میتوانید این هولدر ها را داخل کشو همانند تصویر جای گذاری نموده و نهایت استفاده را از فضای موجود داشته باشید .

کابینت آشپزخانه مرتب

داخل یخچال نیز در آشپزخانه بسیار مهم است . در منازل ایرانی یکی از گزینه های آشنا این است که اگر میوه یا سبزی از بازار خریداری شده باشد ، با همان کیسه پلاستکی درون یخچال قرار داده می شود و تا چند روز و حتی تا اتمام محتوای کیسه ، به همان شکل داخل یخچال از آن استفاده می شود . با کمی هزینه میتوانید چندین ظرف با اندازه مناسب از پلاسکو تهیه کنید و میوه و سزیجات را به شکلی مناسب هم از لحاظ نگهداری با زمان بالا و هم با چیدمان مناسب جهت استفاده از تمامی فضای یخچال درون آن استفاده کنید .

مرتب سازی یخچال

در رابطه با سینک ظرفشویی نیز دقت کنید که ظروف نشسته را مدت زیادی داخل آشپزخانه نگه ندارید چرا که هم وجه بدی خواهد داشت و هم باعث ایجاد بوی بد آشپزخانه می شود .

داخل اجاق گازها انباری نیست ! هم داخل اجاق گاز و هم داخل مایکروفر در بیش از 80% منازل تبدیل به یک انباری برای وسایل بلا استفاده است و هر اندازه که شیشه گاز و یا فر دودی باشد ، این وسایل دیده می شود . کار را راز دور ریختن وسایل بلا استفاده و سپس قراردادن هرکدام در محل درست خود شروع کنید .

ماده شوینده امروزه تنها ریکا نیست و برای نظافت گاز ، سینک و مواردی از این دست از شوینده های مخصوص استفاده می کنیم ! داخل کابینت زیر ظرفشویی بهترین محل برای نگهداری این موارد است . اما همیشه ظروف اسپری را در کنار هم به شکلی نامنظم قرار میدهیم . میتوانید با یک هزینه مختصر و خرید یک جاظرفی مخصوص برای این بخش ، نظم بسیار قابل توجهی به آن دهید .

این گزینه ها تاکنون خدمت شما ارائه شده ، راه هایی بسیار ساده و یا حتی کارهای روزمره هستند که گاها به دلیل اینکه تنها چند ثانیه از شما وقت خواهد گرفت ، انجام نمی دهید و تمام این کارها نهایتا باعث ایجاد یک آشپزخانه شلوغ می شوند و شما با دیدن این آشفتگی ، حالت روحی خوبی نخواهید داشت . گرچه مواردی که میتوانند برروی مرتب سازی آشپزخانه تاثیرگذار باشند زیاد هستند و میتوان همینطور راجب انها صبحت کرد اما اصلی ترین موارد که در این مقاله اشاره شد اگر رعایت شوند ، خواهید دید که 70% مواقع آشپزخانه شما مرتب و منظم است و داشتن یک آشپزخانه مرتب به شما در تسریع انجام کارها و یافتن هرچیزی در محل خود به شدت کمک خواهد کرد .

سخن نهایی که میتوان در مورد داشتن یک آشپزخانه مرتب گفت این است که به اندازه نظم ، به تمیزی نیز اهمیت دهید و علاوه بر تمیز کاری های سطحی که پس از هربار کار داخل آشپزخانه انجام میدهید ، برنامه های نطافت هفتگی و ماهانه برای آشپزخانه خود در نظر داشته باشید . یک آشپزخانه مرتب باعث می شود تا نظافت آن نیز مدت زمان کمتری نیاز داشته باشد .

سئوالات متداول
آشپزخانه مرتب چه ویژگی های کلی دارد ؟

دیزاین آشپزخانه ، اجرای طبقات مناسب داخل کابینت ، فضای بهینه و کاربردی درون کشو ها و تنبلی نکردن ، دست به دست هم خواهند داد تا یک آشپزخانه مرتب داشته باشید . جزئیات بیشتر را در این صفحه مطالعه کنید .

تاثیر کابینت در مرتب سازی آشپزخانه چیست ؟

هر اندازه که کابینت آشپزخانه با امکان جاسازی بهتری اجرا شوند ، میتوانید لوازم بیشتری را با نظم بیشتر در آشپرخانه مدیریت کنید .


2 پاسخ به “چگونه آشپزخانه مرتبی داشته باشیم”

  1. پریسا محمدی گفت:

    این هولدر که برای کشوی کابینت فرمودینو از کجا تهیه کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 9 =

چگونه آشپزخانه مرتبی داشته باشیم
مهندس نصرا.. پور منتشر شده در : شهریور ۲۳, ۱۴۰۰
=